”Största attacken hittills” mot Volvos USA-marknad

Amerikanska Freightliner planerar krafttag för att bli av med de stora lager av begagnade lastbilar. Den största attacken någonsin på marknaden har utlovats. Det bäddar för ytterligare prispress för Volvo på den redan nedtryckta lastbilsmarknaden i Nordamerika.

I ett brev till Freightliners återförsäljare hävdar Wall Street Journal att VD Jim Hebe har sagt att ”business as usual” inte längre fungerar. Han utlovade åtgärder för att komma till rätta med de stora lager av begagnade lastbilar som byggts upp hos återförsäljarna och som också förstör marknaden för nya lastbilar. Tillsammans med Mercedes Benz Credit Corp, som sköter om kundfinansieringen åt Freightliner ska bolaget lansera en hel serie av program.

”Det kommer att vara den mest omfattande attacken på marknaden hittills från en lastbilstillverkare eller finansbolag”, skrev Jim Hebe, enligt Wall Street Journal.

Redan i januari indikerade Jim Hebe att någon form av åtgärder var planerade och på Volvo Lastvagnar är man inte heller särskilt förvånade av det senaste utspelet.

”Det har pratats om att Freightliner skulle ha haft den här frågan uppe vid ett flertal tillfällen de senaste 2-3 månaderna”, säger Claes Claeson, pressansvarig på Volvo Lastvagnar.

Freightliner ägs av Daimler Chrysler och dominerar den Nordamerikanska lastbilsmarknaden med en andel på knappt 40 procent för de tunga bilarna. I januari föll försäljningen av bolagets tunga lastbilar med 37 procent.

Freightliner har varit sena med att justera sin produktion men i januari meddelade bolaget att takten i produktionen vid huvudanläggningen i Portland, Oregon, dras ned från 74 lastbilar per dag till 35. Drygt 1.000 personer fick samtidigt lämna sina jobb.

Problemen på den Nordamerikanska lastbilsmarknaden är väl kända sedan länge. Bolag som Freightliner har hållit en allt för hög produktionstakt i förhållande till efterfrågan och som en konsekvens har lagren av både nya och begagnade lastbilar byggts upp hos återförsäljarna. När jätten i branschen nu aviserar krafttag för att bli av med sina lager kan man fråga sig om det inte innebär ytterligare press på priserna.

”Jo, det blir det säkert. Frågan är hur det kommer att påverka olika aktörer. Volvo har inte alls samma problem som Freightliner på våra begagnatlager. Vi började se över produktionen redan i november 1999″, säger Claes Claeson.

“Eftersom det är landsvägstansporter som påverkas först i en konjunkturnedgång lade vi under 2000 om vår produktion från landsvägsbilar, så kallade sleepers, till mer draghytter och anläggningsbilar som är mindre konjunkturkänsliga. Merparten av de lager som finns i branschen idag är också just sleepers”, säger Claes Claeson.

Några detaljer kring vilka åtgärder det är Freightliner planerar har inte släppts. Bolaget räknar själva med att den nordamerikanska lastbilsmarknaden kommer att krympa med 45 procent i år och analytiker prognostiserar en förlust för 2001 på mellan 350 till 500 miljoner dollar för bolaget.

Daimler Chrysler dras redan med stora problem i biltillverkaren Chrysler och de förluster som väntas från finansieringen av Freightliners kunder väntas uppgå till ytterligare cirka 145 miljoner dollar i år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.