Storförlust för Sony Ericsson

Trots en rejäl förlust för Sony Ericsson hittar analytiker ljuspunkter i dagens rapport.

Sony Ericsson redovisade ett svagare resultat än väntat, men visar indikationer om att bolagets återgång till att vara en leverantör med fokus på avancerade telefoner är väl igång. En högre förlust än väntat för Sony Ericsson riskerar att tynga estimaten för föräldern Ericsson.

Det är intrycket av Sony Ericssons rapport för det fjärde kvartalet hos analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med.

“Sony Ericssons resultat kommer nog att inverka negativt på estimaten för Ericsson då avvikelsen mot förväntningarna var så pass stor”, säger Greger Johansson, analyschef på Redeye, till Direkt.

Sony Ericsson rapporterade intäkter som låg i linje med analytikernas förväntningar, men marginalerna blev betydligt sämre än väntat. Bolaget levererade färre mobiltelefoner än väntat, men med en högre andel avancerade modeller och en högre snittintäkt per telefon jämfört med det föregående kvartalet. Sony Ericsson utökar sitt tidigare sparprogram med ytterligare 180 miljoner euro med hänvisning till utsikter om en krympande marknad 2009.

“Snittintäkten per telefon var bra och det är positivt att Sony Ericsson sparar mer, men resten är inte så bra. Antagligen tappade bolaget marknadsandelar något under kvartalet”, säger Greger Johansson.

Bruttomarginalen hamnade på 15 procent mot väntade 21,5 procent, men den justerade siffran var troligen starkare bedömer Greger Johansson.

“Bruttomarginalen var svag, men det är möjligt att den var bättre än i tredje kvartalet rensat för de engångskostnader med mera som antagligen ingår”, säger han.

De positiva inslagen i rapporten var att Sony Ericsson tycks vara på god väg tillbaka till bolagets tidigare profil, med tydligt fokus på mer avancerade, och dyrare, mobiltelefoner.

“Sony Ericssons rapport vittnar om en förvånansvärd konsumtionslust i marknaden och det är tydligt att de dyrare telefonerna har sålt bra”, säger David Halldén, analytiker på Cheuvreux, till Direkt.

“I en tuff miljö levererar de ändå hyfsat”, tillägger han.

David Halldén konstaterar att alla mobiltelefonleverantörer får det svårt att försvara sina marginaler på en krympande marknad under 2009. Han räknar med en volymnedgång på cirka 9 procent under året, och en nedgång på 18 till procent i marknadens värde.

“Om en femtedel av marknaden försvinner blir det problem för alla leverantörer, inklusive Nokia. Under 2009 är det marknadsutvecklingen som är i blickpunkten och det blir viktigt att följa hur de olika leverantörerna hanterar sina produktportföljer”, säger David Halldén som anser att Sony Ericsson har en relativt konkurrenskraftig produktportfölj, med undantag av lågprissegmentet, men en problematisk geografisk marknadsposition i den skakiga utvecklingen.

“Sony Ericsson har en stark position i Europa där marknaden kommer att bli riktigt tuff under 2009”, konstaterar han.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF