Storbankerna tappar marknadsandelar

Det är inte bara efter krisen inom Swedbank som kunder har funderat på att byta bank. Enligt Finansinspektionens senaste rapport fortsätter storbankerna att tappa marknadsandelar till småbankerna.
Storbankerna tappar marknadsandelar - banker-sebnordea-swedbank-shb-affarsvarlden-700_binary_6855894.png

– Det här är mycket positivt för alla bolåntagare, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

De svenska storbankernas marknadsandel av utlåningen har sjunkit till cirka 60 procent, enligt Finansinspektionens bankbarometer som sträcker sig fram till årsskiftet. Nedgången förklaras främst av att Nordea i och med flytten till Finland inte räknas som en svensk bank längre.

Samtidigt stiger andelen hos de kallade retailbankerna (SBAB, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Landshypotek.) och ökningen har pågått under flera år.

– De har successivt tagit marknadsandelar från storbankerna sedan 2016. Då hade de ungefär 15 procent av den svenska bolånemarknaden, säger Stefan Palmqvist, avdelningschef för Bankanalys på Finansinspektionen till TT.

Gynnar bolånekunder

Retailbankernas andel har nu stigit ytterligare, och landade i den senaste rapporten på 20 procent. Att konkurrensen nu ser ut att öka kan vara särskilt positivt för alla som har bolån, menar Nordnets sparekonom Frida Bratt.

– Det vi nu ser är ett skifte inom den svenska bolånemarknaden, som länge har liknat ett slags oligopol. Storbankerna kan inte längre själva bestämma nivån på bolåneräntor och vara säkra på att behålla kunder. Att det nu är på väg att sakta förändras är mycket positivt för alla bolåntagare, säger hon till TT.

Hon är inte förvånad över att rapporten nu visar att storbankerna halkar efter. Ett exempel där nedgången märks extra tydligt är hos banken Nordea.

– Nordea tappade ganska mycket marknadsandelar under hösten. I deras kvartalsrapport fanns också en uttalad ambition att ta igen de andelarna, nu ser vi att de har sänkt räntorna jämfört med i höstas. På så sätt är den här ökade konkurrensen positivt för alla kunder, även de som är kvar i banken, säger Frida Bratt.

Tappet fortsätter

Trenden med att retailbankerna tar andelar från storbankerna kommer sannolikt hålla i sig, och storbankerna kommer inte att ha det lätt med att ta igen marknadsandelarna, anser Frida Bratt.

– Det här kommer fortsätta i takt med att vi får fler nya typer av aktörer som tar nytta av digitaliseringen och erbjuder bolån med nya finansieringssätt och lägre bolåneräntor. Om storbankerna vill göra vinst kan de inte luta sig tillbaka, de måste agera.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group