Storägare räddar Icon

Icon Medialabs amerikanska storägare IPG löser in ett konvertibellån på 110 Mkr till aktier. Priset ligger 40 kronor över gällande dagskurs. Alla andra lösningar hade varit sämre för Icon och troligen också för IPG. Det svenska internetkonsultbolaget hålls nu kvar på spelplanen när konsolideringen i branschen går in i en ny fas.

På Icon Medialab pågår precis samma åtgärder som hos de sargade branschkollegorna. Dagens kvartalsrapport handlar om ytterligare besparingar och personalneddragningar som en följd av att resultatet och kassaflödet långt ifrån är tillfredsställande.

Under de kommande månaderna ska antalet anställda minskas till omkring 1 150. Men till skillnad från konkurrenterna håller Icon fast vid den geografiska närvaron. Bolaget fortsätter att driva verksamhet i 19 länder i Europa, USA och Asien. Kostnaderna fortsätter att hyvlas horisontellt för att bolaget ska kunna behålla landstäckningen.

En förklaring kan vara huvudägaren IPG. Det amerikanska reklamkonglomeratet står bakom en lång rad stora byrå-nätverk i reklamvärlden och även om Icon inte har samma bolagsstruktur är det internationella tänkandet det samma.

I en tid när framtiden för internetkonsulttjänster dömts ut är Icon Medialab ett av de få bolag som följer den ursprungliga planen att ha global täckning. Måhända ett faktum som är skrattretande i mångas ögon, men inför den väntande utslagningen och konsolideringen i branschen kan Icons geografiska position vara en trumf på hand. Eller åtminstone en spännande lottsedel.

Det verkar vara så IPG tänker. Bolaget har redan investerat närmare 500 Mkr i Icon-äventyret sedan våren 1999 och chansen att få tillbaka de pengarna är minimala.

Trots detta väljer IPG att lösa in ett konvertibellån på 110 Mkr till aktier helt enligt de ursprungliga planerna. Konverteringskursen blir 44 kronor, 40 kronor över gällande dagskurs, och det ger IPG ytterligare 2,5 miljoner Icon-aktier. IPG:s ägarandel ökar därmed till precis under 20 procent.

Det är främst denna lösning som ligger bakom Icon-aktiens uppgång på över 50 procent sedan rapporten på onsdagsmorgonen.

För IPG och inte minst Icon verkar alla andra lösningar ha varit sämre i dagsläget. Icon hade inte klarat att lösa lånet kontant och en omförhandling hade gjort IPG till storägare med förlusttyngda Icon som en dotterkoncern att ta med i räkenskaperna.

IPGs agerande kan också ses i ljuset av att inte alla investerare vänder ryggen till internetplaceringarna i dessa dåliga tider. Amerikanska Omnicom Group, som satsat pengar i konsultbolag som Razorfish, Red Sky och Organic, har sedan några månader påbörjat ett stort omstruktureringsprojekt av tillgångarna.

Tillsammans med Pegasus Partners har Omnicom bildat bolaget Seneca dit internetkonsultaktierna har flyttats. Upplägget liknar ”skräpbolaget” Securum som svenska staten satte upp i början av 90-talet. Målet är att lyfta fram de värden som kan finnas för att åtminstone få tillbaka delar av investeringarna.

Men Seneca har också tagit en mer aktiv roll i omstruktureringen av den amerikanska webbkonsultbranschen. Bolaget har bland annat lagt ett bud på Agency.com som slutförs inom kort.

Eftersom processen fortfarande pågår är det svårt att säga hur det kommer att sluta men intrycket är att Seneca vill rensa bordet och stöpa om bolagen i portföljen till de nya förutsättningarna på marknaden. Fler affärer lär följa även om glamouren försvunnit för länge sedan.

På plats kring spelplanen finns bland andra IPG med Icon Medialabs kontorsnätverk på hand.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.