Stor efterfrågan på metaller
Metall- och malmpriser fluktuerar kraftigt upp och ner i takt med konjunkturer, ökat utbud och ibland nya teknologier.
Just det senare är viktigt framöver, då en storskalig elektrifiering av ekonomin står för dörren, inte minst inom transportsektorn. Batterier, distribution och motorer kommer att kräva metaller, till exempel koppar, vilket innebär en stadigt stigande strukturell efterfrågan framöver.
Även satsningarna på förnybar el som vind och sol drar metaller. Återvinningen blir hela tiden bättre, men kommer i alla fall under en period inte vara tillräcklig.
– Återvunnet material kommer inte att räcka för att täcka ökad efterfrågan och EU har bland annat uppmanat till fler gruvor för att inte bli för beroende av andra under omställningen, säger Per Storm som är chef för EIT Raw Materials i norra Europa.
EIT Raw Materials är ett EU-projekt för att utveckla och stärka tillgången på råmaterial i EU.
Bolidens vd Mikael Staffas delar den uppfattningen och hoppas förstås någon gång kunna öppna en ny koppargruva i Laver.
– Det kan bli brist på koppar relativt snart. Det finns inga nya större projekt på gång. Men även för nickel, zink och bly ser det bra ut och alla de här metallerna behövs för att klara elektrifieringen. Trots ökad återanvändning kommer grundefterfrågan att öka rejält, säger han.
Två frågor som allt oftare ställs är om metallerna faktiskt finns i tillräckliga mängder – och om man hinner få upp de tillräckligt snabbt. En elbil behöver cirka 83 kilo koppar och en vindturbin 3,5 ton.
IEA, International Energy Agency, spår att det blir 125 miljoner elbilar 2030 och bara det skapar en efterfrågan på 10 miljoner ton koppar, eller cirka halva den årliga världsproduktionen.
En rapport från Metabolic, Copper 8 and Leiden University uppskattade att produktionen av vissa metaller och mineraler skulle behöva öka tolv gånger tills 2050 om alla som undertecknat Parisavtalet lever upp till det. Samtidigt konstaterade rapporten att i de flesta fall finns det tillräckligt med mineraler, det handlar bara om att få upp den.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.