Stoppa pressarna! Lundberg gör nåt.
Börskornet huvudtexten
Finansmannen och miljardären Fredrik Lundberg utmärker sig inte för några spektakulära affärer. Istället är det långsiktighet och låg risk som är adelsmärkena. Belöningen för den som satsar sina kulor i något av Lundbergs bolag Hufvudstaden, Cardo, Holmen eller Lundbergs är vanligtvis en trygg och maklig resa uppåt i kursdiagrammet. Baksidan är att börsen lätt springer ifrån en när stämningsläget blir positivt och placerarna jagar volatila kursraketer.
Men igår hände det faktiskt något i ett av Lundbergs bolag. Cardo meddelade att man tecknat en principöverenskommelse om att sälja affärsområdet Cardo Rail till private equity-bolaget Vestar. Det korthuggna pressmeddelandet från Cardo berättar just detta och ingenting annat. En fråga som genast inställer sig är varför Cardo vill sälja affärsområdet som i den senaste årsredovisningen kallas ”en vinnare i sin bransch”. Men när Finans Vision ringer upp Cardos koncernchef Kjell Svensson vill han inte berätta något om skälen till försäljningen. – Utöver det som står i pressmeddelandet har jag inga kommentarer, säger Svensson. OK. Jag förstår att Cardo inte vill släppa ifrån sig några finansiella detaljer så länge förhandlingarna pågår men att berätta om skälen bakom affären borde vara riskfritt. Nu återstår för utomstående att gissa och min gissning lyder ungefär så här: Cardo Rail, som tillverkar bromsutrustning till järnvägsindustrin, har haft en svag utveckling med en försäljning som stannat av och till och med fallit under de senaste åren. Å andra sidan finns det skäl att hoppas på att järnvägsmarknaden långsiktigt kommer att växa när infrastrukturinvesteringarna i Europa fortsätter. Det kräver dock att konjunkturen tar fart på allvar, något som Fredrik Lundberg kanske tvivlar på. Samtidigt har Cardo deklarerat att det största affärsområdet Door kommer att ha sitt främsta fokus på Asien, särskilt på Kina. Det är en marknad som med största sannolikhet kommer att växa kraftigt under de kommande åren och Cardo har därför beslutat sig för att satsa resurserna där det finns mest tillväxt att hämta. Exit Rail och Cardokursen stiger med drygt 3 procent.
Slutsatsen tycks bli att affären är bra för Cardo men informationshanteringen visar på en annan nackdel med att investera i Lundbergs bolag, nämligen att Fredrik Lundberg behandlar bolagen som sina egna och inte spiller onödig energi på fjäsk för övriga aktieägare. Investeringsbeslutet för aktieköparen bör alltså inte bygga på vad man kan ta reda på om de olika bolagen utan vilken tilltro man har till Fredrik Lundbergs kapacitet som affärsman.
SARDUS INGEN LUFTPASTEJ
I avvägningen mellan den nya och den gamla ekonomin är det lätt hänt att man glömmer bort den riktigt, riktigt gamla ekonomin, den som uppstod när människan för åtskilliga tusen år sedan insåg att tillagad mat var godare än rå. Jag syftar förstås på livsmedelstillverkaren Sardus som i går släppte en riktigt stark kvartalsrapport. Omsättningen ökade med 40 procent och vinsten med hela 70 procent. Det är visserligen värt att påminna om att jämförelsen haltar en aning, dels på grund av förra årets förvärv, dels eftersom påskhelgen, som är en av årets största matorgier, i år inföll under första kvartalet medan påsken förra året firades i april. Men siffrorna från Sardus lovar ändå gott för resten av året. Förra årets förvärvsobjekt, Falbygdens Ost, utvecklades väl och bidrog med en omsättning på 76 miljoner kronor och en vinst på 3 miljoner. Och Sardus har laddat kassan för nya förvärv genom att utöka sitt kreditutrymme. Sardus ledning håller en förhållandevis låg profil i sin prognos för helåret och nöjer sig med spådomen att vinsten 2002 kommer att bli högre än de 84 miljoner som var resultatet 2001. Låt oss för enkelhetens skull anta att vinsten växer med måttliga 20 procent och landar på 100 miljoner jämnt i år samtidigt som eventuella nya förvärv genomförs utan nyemission. Med dagens aktiekurs ger det ett p/e-tal på 7,6 vilket helt enkelt förefaller löjligt billigt.
Erik Aronsson
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.