Staten och kapitalet fortsätter i samma båt

All kraft på kunskap till industrin. Det är industrimannen Carl Bennet och metallordföranden Göran Johnssons förslag för att få hjulen att snurra i Sverige.

“Det handlar om att skapa miljöer med kunskap. Vad som är viktigt är att få fram ett klimat, säger Carl Bennet, ordförande för bland annat börsföretagen Getinge och Boliden. Han och Metallindustriarbetareförbundets ordförande, Göran Johnsson, är frontfigurerna i gruppen ”Framtid för svensk industri”. Före Metalls kongress i höstas skrev Bennet och Johnsson en debattartikel i Dagens Nyheter som var startskottet för kampanjen. Under halvåret därefter har gruppen, bestående av personer knutna till näringsliv och fackföreningar, arbetat fram förslagen som presenterades igår.

Det gruppen kommit fram till är knappast något kontroversiellt. Det handlar om att satsningar på uppfinningar och design samt ett antal högteknologiska områden. Och lösningen heter mer pengar.

“Företagandet ska växa fram genom ett starkare samband med högskolorna. Och mångfalden i samhället måste tas till vara på ett bättre sätt”, säger Carl Bennet. Totalt räknar gruppen att det cirka 9 miljarder om året i fem år för att få fart på Sverige. Av det har man tänkt att staten ska stå för 1 miljard om året.

Statsminister Göran Persson har fått se förslagen innan de sattes på pränt. Även näringsminister Björn Rosengren och utbildningsminister Thomas Östros har blivit informerade i förhand. Carl Bennet tycker att vi har mycket att lära av vårt östra grannland Finland.

“Där har man lyckats göra den trämekaniska industrin lönsam. I Sverige sågar vi bara plank och bräder. Till stor del att vår träindustrin är så fragmenterad. Men jag tror att den svenska branschen snart kommer att konsolideras”, säger Carl Bennet.

Vad vi ytterligare har att lära av finländarna är deras satsningar på innovationer, och strävan att få dem att nå ut till små och medelstora företag.

Rent generellt kan man säga att gruppens förslag till satsningar är en avspegling av de intressen som gruppmedlemmarna företräder. Exempelvis får Peter Augustsson, vd för Saab Automobile, och Hans-Olof Olsson sitt genom förslagen på kraftfulla satsningar inom fordonsindustrin.

Utbildning är ledstjärnan för hur Sverige ska slå sig fram. Ett paradexempel som man tänker sig ska skapa gräddfil till världsmarknaden och möta efterfrågan är etableringen av en utbildning i industridesign vid Designhögskolan i Umeå. Rent generellt handlar det om att få fler att studera teknik och naturvetenskap. Hur det ska gå till har dock Carl Bennet inga direkta svar på.

Vid hans ”egen” högskola, Högskolan i Halmstad där han är styrelseordförande, brottas man med stora problem med avhopp från de ingenjörsutbildningarna. En prefekt vid högskolan kom med det radikala och desperata förslaget att en del av studieskulden skulle skrivas av för de tekniker som tog ut sin examen har bemötts med tysthet i den allmänna debatten.

Bennet/Johnsongruppen recept:

– Industriella utvecklingscentrum – Mer pengar till projekt i tidiga stadier – Satsning på industridesign vid Designhögskolan i Umeå – Forskning och utveckling för att befästa Sveriges ställning inom fordonsindustri, läkemedel och IT/telekom – Breda nationella forskningsprogram inom nanoteknik och bioteknik – Basnäringarna bör satsa på biokompositer och mineralteknisk forskning – Ökad utbildning inom teknik och naturvetenskap, bland annat tekniskt basår

Robert Sennerdal

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.