Stärkt konjunkturläge för småföretagen – men omvärldsfaktorer kan påverka

Årets småföretagarbarometer från Swedbank, Företagarna och Sparbankerna visar ett stärkt konjunkturläge för Sveriges småföretagare efter pandemin.
Ljusning
Röda moln i gryningen över Hammarby Sjöstad. Foto. Hasse Holmberg/TT
Ett större köpbehov hos framförallt konsumenter till främst restaurang- och hotellbranschen efter pandemin gör att de ser ljust på framtiden. Men ett osäkert världsläge och politiskt oförutsägbarhet kan påverka negativt, uppges det.

Trots hinder förväntas dock konjunkturen förbättras det närmaste året och mest optimistiska är företagen om att orderingången och omsättningen ska öka.

Höjda priser till följd av ökad inflation gör samtidigt att de flesta även måste höja sina priser, men det är svårt i vissa branscher. Inom handel, transport, hotell och restaurang är det nästan nio av tio.

“Även om företagen känner sig tvingade att höja priserna är det inte alltid möjligt. Dels är konkurrensen stenhård i många branscher men det finns även en smärtgräns för hur stora prishöjningar kunderna tål. Det är helt klart en balansakt för många företagare”, säger Jörgen Kennemar, seniorekonom, Swedbank.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF