Starkare klädhandel under juli

Den svenska klädhandeln steg 19,6 procent i juli jämfört med motsvarande period i fjol. Likväl är det en bit kvar till försäljningsnivåerna före coronakrisen.
Klädhandel, modehandeln
Foto: Hasse Holmberg / TT

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 19,6 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen steg med 20,2 procent.

 

Jämfört med 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 0,5 respektive 6,3 procent. Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

“Det är glädjande att försäljningen i både kläd- och skohandeln ökar kraftigt. Lättade restriktioner och fler vaccinerade gör att kunderna vill återvända till butikerna. Även om siffrorna är positiva ska vi komma ihåg att ökningen sker från låga nivåer”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Under 2020 summerades klädhandelns försäljningsutveckling till -19,5 procent och för skohandeln sjönk försäljningen med 32,4 procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från SciBase