Starka reaktioner över SJ:s agerande efter Afv-krönika: ”Maffiametoder”

En SJ-chef kontaktade Affärsvärldens krönikör Fredric Thunholm efter en kritisk text om tågbolaget. SJ:s agerande, och Afv:s rapportering om saken, har sedan dess väckt starka reaktioner bland läsarna.
Starka reaktioner över SJ:s agerande efter Afv-krönika: ”Maffiametoder” -
Foto: TT/Pressbild

Strax innan midsommar publicerade Affärsvärlden krönikan “Den bästa reklamen för flyget är tåget”, signerad Fredric Thunholm. Krönikörens kritik mot det statliga tågbolaget fick en SJ:s försäljningschef Mats Almgren att se rött. Chefen kontaktade Thunholms arbetsgivare och hotade att mediebyrån skulle uteslutas från framtida upphandlingar, samt att SJ övervägde att polisanmäla. Reaktionerna har inte låtit sig vänta och majoriteten är bestörta över SJ:s klavertramp.

Många reaktioner på Twitter

Affärsvärldens Tobias Samuelsson postade samma dag ett Twitter-inlägg med en länk till artikeln SJ:s hot mot mediebyrå efter Afv-krönika: ”Överväger att polisanmäla”.


Inlägget fick stor spridning och har i skrivande stund över tusen reaktioner. Såväl privatpersoner, tunga näringslivsprofiler som journalister har uttryckt ilska över hur SJ har hanterat kritiken. Flera tunga namn inom journalistkåren har retweetat inlägget, så som Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski och Arbetets politiska redaktör Daniel Swedin.

Axel Björklund, ansvarig utgivare för SVT:s Uppdrag granskning, kritiserar SJ:s agerande.

Även finansmannen Sven Hagström tog till orda på Twitter:

 

Uppmärksammat i media

Även tidningarna har uppmärksammat incidenten. Aftonbladet var snabba med att rapportera att SJ-chefen övervägde att polisanmäla Fredrik Thunholm och dessutom kontaktade koncernbolaget GroupM, som äger mediabyrån Wavemaker där Thunholm är anställd. Expressens ledarredaktion likställer agerandet med “maffiametoder” och att det är “demokratiskt opålitligt”:

“Om Mats Almgrens agerande kan man bara säga att det är demokratiskt opålitligt. Ett statligt bolag ska inte utesluta ett företag från en upphandling för att man är missnöjd vad en anställd skriver på sin fritid.”, skriver Expressen.

Även Dagens Media, Resumé och Journalisten har uppmärksammat händelsen.

SJ:s vd, Monica Lingegård, har tagit avstånd från Mats Almgrens agerande. Hon har fortsatt förtroende för försäljningschefen, som hon säger “agerade i affekt” när Affärsvärldens reporter når henne:

”SJ står inte bakom de där följdkommentarerna. Vi var överens om att vi tyckte ordvalen var väldigt olyckliga och det var många som mådde dåligt i SJ och jag stannar där. Resten är ingenting som SJ står bakom”, säger Monica Lingegård till Affärsvärlden. 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET