Stark rapport från Tele2
Den nordiska mobilverksamheten, som domineras av den svenska verksamheten bär fortfarande upp vinsten i koncernen. Mobiloperatören tjänar fortfarande riktigt bra med pengar. Rörelsemarginalen förbättrades kraftigt och var 48 mot 44 procent kvartalet innan. Tillväxten var också kraftigt och omsättningen ökade med 10 procent i det andra kvartalet jämfört med det första kvartalet.
Antalet mobilkunder med kontantkort växte med 11 procent jämfört med första kvartalet vilket var ett par procent snabbare än den totala stocken av mobilkunder. Desutom ringer Tele 2s kunder allt längre. Det andra kvartalet var den genomsnittlige abonnenten 114 minuter i luren. Under första kvartalet var samma siffra 98 minuter. Det större antalet kontantkortringare sänkte den genomsnittliga intäkten per abonnent för Tele 2 Sverige till 204 kronor från 210 kronor samma period i fjol.
1 september kan kunderna fritt byta operatör utan att samtidigt tvingas byta nummer. Vid Tele 2s telefonkonferens sade VD Lars-Johan Jarnheimer att han tror att bolaget ”har mer att vinna än att förlora på det.”
Den nordiska fasttelefonirörelsen hade sämst utveckling i koncernen och minskade både sin försäljning och sitt resultat. Bolaget förklarar resultattappet med ökade investeringar i försäljning och marknadsföring.
Satsningen på fast telefoni i Central- och Sydeuropa går i rätt riktning med stark försäljning och mindre förluster. På lång sikt är målet att ha en marginal före avskrivningar på 20-25 procent. Dit är det långt. Men Centraleuropa ökade sin kvartalsomsättning med 20 procent till 1,6 miljarder. Samtidigt minskade förlusten från nästan 300 Mkr i första kvartalet till 137 Mkr i det andra kvartalet. Tele 2 förklarar det med att marknader såsom den tyska, holländska och schweiziska har mognat.
Sydeuropa har en liknande utveckling och ökade sin försäljning med 18 procent. Förlusten stannade vid 310 Mkr vilket var knappt 90 Mkr mindre än förra kvartalet. Antalet kunder ökade snabbast i Sydeuropa, plus 8 procent. Den starka utvecklingen beror i första hand med den franska verksamhetens förbättrade lönsamhet skriver bolaget.
Någon större kursreaktion blev det inte trots de psotiva prognosavvikelserna. Möjligen hade placerarna prisat in den goda utvecklingen efter Europolitans starka rapport tidigare i sommar.
Så gick det område för område
Omsättning (tillväxt mot kvartal 1) Mobiltelefoni, Norden: 1 459 Mkr (10 procent) Fast telefoni, Norden: 1 438 Mkr (-3 procent) Fast telefoni, Centraleuropa: 1 465 Mkr (20 procent) Fast telefoni, Sydeuropa: 1 415 Mkr (18 procent) Totalt: 6 220 Mkr (11 procent)
Rörelseresultat före avskrivningar (första kvartalet) Mobiltelefoni, Norden: 697 Mkr (589 Mkr) Fast telefoni, Norden: 152 Mkr (188 Mkr) Fast telefoni, Centraleuropa: -137 Mkr (-294 Mkr) Fast telefoni, Sydeuropa: -310 Mkr (-397 Mkr) Totalt: 351 Mkr (2 Mkr)
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.