Stark rapport från Scania
”Under andra halvan av året mattades orderingången med runt 10 procent, vilket indikerar att efterfrågan i västra Europa år 2001 kan sjunka till omkring 220 000 tunga lastbilar. Detta är historiskt sett en stark europamarknad”, säger koncernchef Leif Östling i en kommentar.
Scanias resultat för år 2000 blev en vinst på drygt 4 450 Mkr vilket var bättre än analytikerna i snitt hade räknat med i SME Direkts sammanställning. Även försäljningen blev större än väntat.
Trots en rekordstor efterfrågan på den västeuropeiska marknaden under förra året har konkurrensen mellan tillverkarna varit knivskarp vilket har lett till pressade marginaler i branschen. Till skillnad från Volvo har Scania inte heller lyckats få igenom några prishöjningar på sina produkter.
Scania har dock tidigare lovat aktiemarknaden att rörelsemarginalen skulle bli tvåsiffrig för helåret och på den punkten blir det knappt godkänt. På de egna produkterna klarar bolaget visserligen en marginal över 10 procent men räknat på hela försäljningen missar man målet.
Den hårda konkurrensen har under förra året lett till en lägre genomsnittlig intäkt per lastbil vilket beräknas ha dragit ned resultatet med omkring 500 Mkr. Det vägs dock till stor del upp av den starka efterfrågan och Scania fakturerade 12 procent fler lastbilar under 2000 jämfört med 1999. Marknadsandelen på den viktiga västeuropeiska marknaden ökade också med knappt 1 procent.
På Scanias andra huvudmarknad, Latinamerika, förbättrades resultatet successivt under året tack vare interna åtgärder och en allmän återhämtning av ekonomin. Scania klarade också av sin målsättning om att gå jämnt upp i Latinamerika.
”Det interna åtgärdsprogrammet i Latinamerika fortsatte och vi nådde break-even på årsbasis. Det makroekonomiska läget i regionen förbättras successivt, vilket gör att jag bedömer att efterfrågan kommer att fortsätta öka”, säger Leif Östling.
Mot slutet av förra året noterade Scania en avmattning i sin orderingång på den västeuropeiska marknaden. Totalt räknar bolaget med att efterfrågan under innevarande år faller med 10 procent från förra årets rekordnivå på drygt 240 000 lastbilar. Leif Östling är dock fortsatt optimistisk.
”Den goda tillväxten Scania haft under de senaste åren bådar gott inför framtiden, även om jag i dag, i det korta perspektivet ser en vikande europamarknad. Min bedömning är att effekterna av de minskade intäkterna från de europeiska marknaderna borde kunna balanseras av ökade volymer i Latinamerika och Asien, i kombination med en positiv valutautveckling och ökad effektivitet”, säger han.
På Stockholmsbörsen reagerade Scanias aktie positivt på rapporten och steg med 2,50 till 234 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.