”Höga inflationen slår hårt mot såväl handlare som konsument”

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel steg med 3,7% i maj jämfört med samma månad förra året. För skohandeln steg försäljningen 2,5%.
”Höga inflationen slår hårt mot såväl handlare som konsument” - shopping-affarsvarlden-700_binary_6869663.png
Klädhandeln ökade under maj månad.

Siffrorna i Stilindex presenteras i löpande priser, vilket gör att månadens siffror är en minskning mätt i fasta priser för kläder och skor.

“Maj är historiskt en viktig månad för svenska modeföretag. För många stundar studentfester och vi får rapporter om en stor efterfrågan på klänningar och kostymer. Det är, i de tuffa ekonomiska tiderna, viktigt att månadens siffror var positiva. Maj 2022 var en bra månad, så utvecklingstalen man mötte nu var höga”, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Hon fortsätter.

“Tyvärr ser vi fortsatt hur den höga inflationen slår hårt mot såväl handlare som konsument. Utöver detta så är en svag krona som bekant inte något som gynnar svenska modehandlare, då inköpskostnaderna stiger kraftigt. Utmaningar likt dessa kommer många av våra medlemmar att behöva handskas med under en överskådlig framtid.”

Butiker och e-handel Maj 2023/2022 Maj 2023/2021 Ackumulerat 2023/2022 Ackumulerat 2023/2021
Kläder 3,7 % 42,5 % 2,3 % 37,6 %
Skor 2,5 % 44,0 % -1,4 % 37,8 %
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Spotlight Group