Stark julhandel i Sverige med tvåsiffrig tillväxt

Handeln för december visade en tvåsiffrig ökning i omsättning för både fysiska butiker och e-handel, jämfört med föregående år.
Stark julhandel i Sverige med tvåsiffrig tillväxt - julhandel jul handel NK
NK:s julskyltning. Foto: Anders Wiklund / TT

Svenskarnas ökade köpkraft och en stark norsk konsumtion i Sverige bidrog till lyftet. Siffrorna tyder på att ekonomin går mot ljusare tider. Det visar Nets korttransaktioner från ett representativt urval inom detaljhandeln både på nätet och fysiska butiker.

Efter en mycket svag julhandel 2023, där fysiska butiker minskade omsättningen med 13 procent mot samma period 2022, gjorde handeln comeback redan i november under reaperioden Black Friday.

I samband med Black Week ökade handeln på nätet med 30,8 procent och fysiska butiker med 35,4 procent, jämfört med samma vecka förra året.

Under julhandeln i december ökade omsättningen som mest i fysiska butiker inklusive livsmedelsbutiker med 26,1 procent. Nationella kortköp ökade med 24,9 procent och utländska med 37 procent, där norska kortköp stod för 5,5 procent av omsättningen (91 procent av all omsättning var svenska kort).

Kategorin kläder och skor, liksom butiker inom skönhet gick bäst med tvåsiffrig uppgång, och stod för 40 procent av omsättningen inom den fysiska detaljhandeln. Även andra specialbutiker, liksom livsmedelsbutiker, som inkluderar stormarknader, gick starkt och ökade tvåsiffrigt.

Trots en stark handel i december upplevde restauranger, barer och caféer en negativ tillväxt där omsättningen föll med 3,9 procent.

Omsättningen av fysiska produkter på nätet ökade med 15,1 procent medan genomsnittsköpet minskade med 4,4 procent på grund av fler transaktioner. Alla produktkategorier visade tillväxt, där kläder och skor var i topp med en ökning om 18,5 procent. Resekategorin ökade också kraftigt med 26 procent, där flyg och hotell bidrog mest.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.