Starbucks
Starbucks nya vd:s lista för att vända utvecklingen
Han planerar att fokusera på den amerikanska verksamheten i början och sedan vända sig till bolagets utmaningar utomlands, enligt ett öppet brev publicerat på tisdagen.
Niccol, som kallar sig själv en mångårig Starbucks-kund, pekade ut fyra områden som kan förbättras: baristaupplevelsen, morgonservicen, kaféerna och företagets varumärke.
Niccol planerar att investera i teknik för att förbättra arbetsvillkoren för baristor och låta dem skapa drycker snabbare, effektivisera bolagets leveranskedja och uppgradera Starbucks-appen och den mobila beställningen.
När det gäller den internationella verksamheten, däribland den betydande verksamheten i Kina, sade han att bolaget behöver förstå den potentiella vägen för att fånga tillväxten och dra nytta av sina styrkor. Han kallar marknaden dynamisk.
Starbucks amerikanska verksamhet har sett en försvagad försäljning under flera kvartal.
Brian Niccol blev utsedd till vd för Starbucks i augusti och kommer närmast från restaurangkedjan Chipotle Mexican Grill där han var vd under sex år.
Läs även:
Thunholm: Lägg ner kedjorna – jag vill inte se Brödernas köpa upp Bröd & Salt
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.