Stålbad väntar Kinas batteritillverkare – ställer in fabriksbyggen

En konsolideringsvåg sveper över Kinas batteriindustri. "De som inte kan hänga med i utvecklingen kommer gradvis att slås ut från marknaden," säger huvudanalytiker på Wood Mackenzie till Financial Times, om den tuffa konkurrensen.
Stålbad väntar Kinas batteritillverkare – ställer in fabriksbyggen - China EU Electric Vehicles
En kinesisk elbil laddas i Peking, Kina. Foto: AP Photo/Andy Wong

Kinas batteriindustri står inför en omfattande omstrukturering, där investeringar dras tillbaka och mindre aktörer lämnar marknaden, samtidigt som jättarna  CATL och BYD fortsätter sina expansionsplaner. Detta sker i en tid då försäljningen av elbilar bromsar in globalt, konkurrensen hårdnar och regleringarna skärps. Det rapporterar Financial Times.

Under årets första sju månader har 19 gigafabriker för batterier ställts in eller skjutits upp i Kina, enligt London-baserade Benchmark Mineral Intelligence. Detta speglar en större trend där investeringar i batterianläggningar minskar, särskilt i takt med att elbilsförsäljningen, framför allt i Europa, tappar fart.

OLÖNSAMT

Benchmark-analytikern Evan Hartley påpekar att “många företag har övergett sina planer på grund av låga priser och utmaningar med avkastningen”. Han uppskattar att dessa inställningar kommer att minska Kinas batterikapacitet för 2030 med 3%.

Kinas bilindustri står också inför en liknande omstrukturering efter ett decennium av kraftiga investeringar. Branschorganisationer uppskattar att det finns cirka 50 kinesiska batteriproducenter som konkurrerar på världens största bilmarknad, skriver FT.

KÄMPIGT FÖR MINDRE SPELARE

De största aktörerna, såsom CATL och BYD, dominerar den globala marknaden för elbilsbatterier, medan mindre spelare kämpar med begränsade finansiella resurser och sämre kostnadskonkurrens.

Kevin Shang från Wood Mackenzie kommenterar till FT att den kinesiska industrin har gått in i en ny konkurrensfas där teknologisk innovation och kapacitetsuppgraderingar är avgörande för överlevnad.

“De som inte kan hänga med i utvecklingen kommer gradvis att slås ut från marknaden”, säger Shang om den tuffa konkurrensen i Kinas batterisektor.

SVÅRT ATT KONKURRERA I EUROPA

Peking har dessutom infört nya regler för att tackla överkapacitet, vilket har lett till att flera lokala batteritillverkare har tvingats stoppa projekt, både i Kina och på internationella marknader. I juni skärpte Kinas industri- och informationsdepartement riktlinjerna för landets batteriindustri, med högre krav på bland annat energitäthet och batterilivslängd, enligt FT.

Enligt Kevin Shang kommer även de större kinesiska batteritillverkarna att möta utmaningar när de försöker etablera sig internationellt, då de ställs inför annorlunda regulatoriska miljöer och geopolitisk osäkerhet.

“Kinesiska företag vill expandera utomlands, men de blir allt mer realistiska”, säger Shang till FT.

“Det är inte så enkelt som att bara kopiera deras framgång i Kina.”

Läs ocksåJojje Olsson: Nu blir det omöjligt att konkurrera med Kinas gröna satsningar

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET