SSAB:s VD: Vi exporterar el – är dumt att inte använda den till fossilfria satsningarna

SSAB har varit med och utvecklat ”något helt världsunikt”, säger börs-VD:n Martin Lindqvist om satsningarna på grönt stål. Han är också övertygad om det kommer finnas nog mycket el för att få fram det fossilfria stålet. ”Sverige exporterade över 33 terawattimmar förra året. Jag tycker att det vore dumt att inte använda den till att skapa just de här konkurrenskraftiga fossilfria värdekedjorna", säger Lindqvist till Affärsvärlden.
SSAB:s VD: Vi exporterar el – är dumt att inte använda den till fossilfria satsningarna - WEB_INRIKES
Martin Lindqvist, VD och koncernchef för SSAB. Foto Christine Olsson / TT

Byggstarten för SSAB:s ljusbågsugn i Oxelösund som ska ta bolaget ett steg närmare att bli världens första fossilfria stålverk, har påbörjats. SSAB står just nu ensamt för 10% av Sveriges koldioxidutsläpp och med den nya ugnen, som väntas vara klar 2026, kommer bolaget minska hela landets utsläpp med 3%.

“Det här är det första stora steget i SSAB:s omställning. Det gör att vi kan stänga masugnar och koksverk. Det gör att vi kan producera produkter som våra kunder och partners efterfrågar”, säger bolagets VD Martin Lindqvist till Affärsvärlden.

Satsningarna i Sverige på omställningen till grönt stål är enorma. Kostanden för SSAB:s nya ugn landar på 6,2 mdr kronor. Samtidigt sker många parallella projekt uppe i norr. Hybrit, som är ett samarbete mellan statliga LKAB, Vattenfall och SSAB beskriv som den största svenska industriella satsningen någonsin. Även privata bolag som Harald Mix H2GS satsar stora pengar för sin anläggning i Boden.

Kritiserade satsningar

Men projekten får kritik. Bland annat släppte Skandinaviska Policyinstitutet en rapport nyligen, backad av profiler som Christer Gardell och Carl Bennet, om de ekonomiska förutsättningarna för de gigantiska stålprojekten i norr. Där konstaterar man bland annat att sektorn är oerhört konkurrensutsatt och att det kan bli svårt att nå lönsamhet. SSAB är ett av bolagen som granskas.

Vad tänker du om kritiken? 

“Vi måste lösa klimatkrisen. Och ska vi ha nån chans att överhuvudtaget komma i närheten av det åtagandet vi gemensamt har gjort i Parisavtalet, då måste en industri som stålindustrin, som globalt står för 7-8% av världens utsläpp, göra sin del”, säger Martin Lindqvist och fortsätter:

“Om vi är överens om den grundtanken så kommer en stor del av industrins omställning, men också transportindustrins omställning, att handla om elektrifiering. Och då måste vi skapa förutsättningar för det. Jag tror man gör det lite enkelt för sig när man pratar om Norrlandsprojekt och energislukande projekt. Det vi faktiskt gör är att minska energiförbrukningen och skapar fossilfria och konkurrenskraftiga värdekedjor. Och den poängen tycker jag att man har missat lite.”

Men samtidigt kommer det ju krävas väldigt mycket el. Elpriset och priset på stålskrot kommer avgöra priset på det gröna stålet. Vad tänker du om det? 

“Återigen, man får gå tillbaka till grundproblematiken som är klimatkrisen. Vi måste ta bort utsläppen. Och nu gör vi det i en industri där alla för 5-6 år sedan, utom oss då, var övertygade om att det inte gick. Nu har vi visat att det går, och intresset är enormt.”

Statsminister Ulf Kristersson (M) och  Martin Lindqvist VD och koncernchef SSAB.
Foto: Pontus Lundahl / TT

Men elförbrukningen kommer att vara väldigt hög?

“Ja, det kommer att krävas en del el. Men Sverige har idag ett överskott på fossilfri el. Vi exporterade över 33 terawattimmar förra året. Så jag tycker det vore dumt att inte använda den till att skapa just de här konkurrenskraftiga fossilfria värdekedjorna.”

Så du är kritisk till den här rapporten? 

“Nej, jag tycker att det är bra att man tittar på olika aspekter. Vi är inte alls rädda för diskussioner. Jag tycker man kanske hade kunnat fråga lite mer exakt vad vi gör och belyst kanske andra delar av det.

Harald Mix, som står bakom H2GS som också mottog kritik i rapporten, har sagt att det hade varit bättre om författaren ringt honom direkt.

Snabbare processer i Finland

Känner du dig trygg med att man kommer kunna säkra upp den elen som behövs för de här satsningarna?

“Det är klart att det är en utmaning. Det vi jobbar väldigt mycket med nu i norra Sverige är att få effekttilldelning till omställningen där. I Finland har vi kommit längre. Där har vi fått effekt. Där har vi fått beslut om att bygga en 400 kilovolts-kabel till vår stora anläggning i Brahestad. Där har vi fått ett snabbspår när det gäller miljötillstånd.”

Lindqvist bekymrar sig över att det går långsammare i Sverige.

“Jag tror att det bland annat beror på att Finland valt en lite annat sätt att hantera den här typen av ansökningar. De har en myndighet som hanterar och koordinerar den här typen av tillståndsprövningar. Sedan tror jag också att Finland har bestämt sig för att bli en av de första fossilfria välfärdsstaterna. Och inser också behoven av att agera skyndsamt.”

Efterfrågar du samma systematik från politiken här i Sverige?

“Vi har ett annat system där vi har valt att lägga tillståndsprövningar i domstolssystemet. Det tror jag inte att vi behöver ändra på. Jag tror att vi däremot behöver lära oss att göra saker parallellt istället för sekventiellt. Jag är ändå förhoppningsfull att vi ser möjligheterna med den här omställningen.” 

Han tycker sig ana att statsminister Ulf Kristersson (M), som var på plats i Oxelösund för att inviga byggstarten av den nya ljusbågsugnen, delar den bilden.

First-mover advantage

En kritik som lyfts fram i rapporten är att den här industrin är väldigt konkurrensutsatt. Det bruna stålet kommer att fortsätta säljas parallellt, från till exempel från de stora exportörerna Indien och Kina, vilket antagligen kommer att pressa priserna på grönt stål. Det här är inget som bekymrar SSBA-VD:n.

“Om man frågar de stora kunderna som Mercedes-Benz, Volvo och Scania så har de bestämt sig. De vill skapa produkter med minimal klimatpåverkan. Det innebär att det kommer att finnas en marknad och jag tror att på lång sikt så kommer den globala stålindustrin att ställas av. Det finns ett first mover advantage“, säger Martin Lindqvist. 

Samtidigt är det här osäkra investeringar. Och i LKAB:s fall sätts stora summor statliga pengar på spel, 400 mdr kr.

Lindqvist pekar på att konkurrenterna ute i Europa får stora bidrag från sina respektive länders skattebetalare.

“Ett tyskt bolag som ska göra något liknande men inte lika avancerat, får 2 mdr euro från de tyska skattebetalarna. Vi har fått en del bidrag via EU, via Just Transition-fonden. Det är ju i det stora sammanhanget minimalt jämfört med våra konkurrenter i Europa”, säger han och fortsätter:

“Investeringen vi gör här i Oxelösund, det gör våra aktieägare för sina pengar. Likaså med hela omställningen i SSAB. Medan våra konkurrenter då låter respektive lands skattebetalare plocka upp ungefär hälften av notan. Jag tror att det är fel att göra det. Den traditionen har vi inte i Sverige.” 

SSAB:s största ägare är statliga LKAB.

Tekniken som utvecklas för att framställa grönt stål bygger på att använda vätgas, istället för att reducera järnmalm. Vätgasen producerar vattenånga istället för koldioxid. Den här tekniken är utvecklad i Sverige. Samtidigt är en kritik att det blir lätt för konkurrenter att byta över till samma teknik om den visar sig vara effektiv, eller kanske uppdatera till en teknik som visar sig vara ännu bättre.

Kritiker menar att ni kanske borde sitta lugnt och invänta att andra utvecklar tekniken?

“Vi har utvecklat något helt världsunikt. En strategi är ju att sitta och vänta och se, som många företag väljer att göra. Jag tycker alltid att det är bättre att leda utvecklingen än att följa.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET
Annons från Envar Holding AB