Spritracet på börsen
Med börsvärden på 44 Mkr respektive 24 Mkr och en minst sagt deppig kursutveckling det senaste året har Facile och Svensk Vodka varken tilldragit sig investerarnas eller medierna intresse, och i de årsrapporter bolagen idag redovisade bjöds det inte på några större överraskningar.
Svensk Vodka lyckades visserligen minska sin förlust till minus 2,6 Mkr jämfört med förra året då den uppgick till 4 Mkr, men bommade målet om att uppnå lönsamhet. Facile hade inte utlovat lönsamhet, och nådde inte heller någon utan gick med 15 Mkr i förlust, men lyckades istället bomma den omsättningsprognos de tidigare givit.
Siffermål är det ont om i de båda bolagens prognoser för år 2001, däremot står det helt klart att det inte är någon brist på idéer för den marknadsföring som ska lyfta försäljningen och stärka bolagens varumärken.
I Faciles fall inrättar man, med början i mars nästa år, ett incitamentprogram där de barer som saluför deras vodka ”Seriously” erbjuds delägarskap i bolaget. ”När det gäller sprit är det en veritabel sanning att de som arbetar i barerna och som har som jobb att rekommendera eller väja ut spritsorter har stor makt över försäljningen och därmed är viktiga för de enskilda varumärkena. Avsikten med optionsprogrammet, för vilket 16,7 procent av bolagets aktier är avsatta, är att dela med oss av det värde varumärket inbringar – till dem som är med och bygger upp det”, säger James Roberton, VD för Facile.
Bland de barer som redan anslutit sig till programmet finns trendiga Momo’s och Detroit i London. ”Programmet har rönt stort intresse där vi presenterat det, och vi hoppas mycket på det framöver”, säger James Roberton som också menar att man även tänker försöka slå sig in på den svenska vodkamarknaden – som till 80 procent domineras av Vin & Sprits märken – de närmaste åren.
”Hittills har Storbritannien varit vår primära marknad, och vår marknadsandel i Sverige är näst intill noll. Inom tre år siktar vi dock på att ha kapat åt oss mellan 1- 1,5 procent”, säger han.
På Svensk Vodka, som har cirka 2 procent av den svenska vodkamarknaden gör man tvärtom; tar draghjälp av Absolut som ett av Sveriges starkaste varumärken och räknar med att export ska trygga tillväxten framöver. ”Den största potentialen finns på stora marknader som USA, Australien och Storbritannien, och det är dem vi kommer att arbeta med. Absolut har gjort ett fantastiskt grovjobb i att visa världen att vodka inte behöver komma från Ryssland, vilket är en stor fördel för oss”, säger VD Michael Lindberg.
Under det kommande året ska ansvaret för försäljningen till stor del läggas ut på distributionsföretaget The House Group, medan den svenska verksamheten kommer att renodlas till att handla om produktion och varumärkesvård.
”Det är klart att vi hela tiden arbetar i skuggan av Absolut, men vi försöker inte heller kopiera dem. Vi är ett nytt bolag och en ny produkt, och kommer att göra allt för att låta det märkas i marknadskommunikationen och varumärkestänket. Vi vill framstå som det vi är – ett yngre, modernare alternativ”, säger Michael Lindberg.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.