Sprinchorn: ”Evolutions marknadsposition är starkare än någonsin”

Livekasinobolaget Evolution har en urstark affärsmodell och bolaget är lika hungrigt som de någonsin varit, enligt Erik Sprinchorn på TIN Fonder. "Deras marknadsposition är starkare än någonsin med många nya produkter på väg ut under året", säger förvaltaren.
Sprinchorn: ”Evolutions marknadsposition är starkare än någonsin” - Bild-Bokpodden-046-Erik-Sprinchorn_-900
Erik Sprinchorn.

Affärsvärlden kunde under onsdagen berätta att TIN Fonder sålt hela innehavet i Sobi.

“Vi har inga Sobi i dagsläget”, sade Erik Sprinchorn.

Någon exakt tidpunkt för när TIN Fonder sålde de sista Sobi-aktierna ville förvaltaren inte kommentera, men Erik Sprinchorn sa att avyttringen skedde före Sobis bud på CTI Biopharma.

“Evolutions affärsmodell urstark”

Nu ger förvaltaren dessutom sin syn på de två största innehaven: Evolution och Embracer.

Angående det förstnämnda bolaget, som också är det största innehavet, lyfter han den “urstarka affärsmodellen” och marknadspositionen.

“Deras marknadsposition är starkare än någonsin med många nya produkter på väg ut under året”.

Martin Carlesund, VD på Evolution.
Martin Carlesund, VD på Evolution.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Evolution har hittills i år inte släppt så många av de nya produkterna, vilket enligt förvaltaren beror på att konkurrenter till bolaget tidigare kopierat dessa när man valt att presentera dem under ICE-mässan i London. Numera kommer lanseringarna mer pö om pö vilket bäddar för kontinuerligt fler nyheter från Evolution under året.

Livekasinobolaget kom i slutet av april med Q1-rapport. På såväl översta som nedersta raden sågs en tillväxt på cirka 30%, jämfört med motsvarande period i fjol. Utfallet var också aningen bättre än analytikerna förväntat sig. Aktien backade trots det drygt 1% på rapportdagen.

“Om man dock ska vara lite gnällig: man skulle gärna ha velat se lite förbättring inom RNG, alltså gamla Netent-verksamheten man köpte. Med det sagt allt som inte är live”, säger Erik Sprinchorn.

Lyckad lansering av Dead Island 2

Om Lars Wingefors-bygget Embracer lyfter TIN Fonder-förvaltaren fram bolagets pipeline med så kallade AAA-spel som ett fokusområde. I somras släpptes Saints Row men där mottagandet var svalt.

“Att kalla det fiasko är väldigt hårt, de får ju tillbaka hela investeringsbudgeten. Men det blir en ganska medioker avkastning”.

Ett varmare mottagande fick dock AAA-spelet Dead Island 2, som släpptes för bara några veckor sedan.

“Det var en mycket bättre lansering. Om Saints Row avkastar 1,1 gånger det insatta kapitalet kan Dead Island 2 ge kanske 2,5 gånger – som allra bäst 3,0. Det är en otrolig differens”, säger Erik Sprinchorn.

Under kommande 4-5 åren väntas omkring 30 AAA-spel att kablas ut från Embracer.

Evolution är det största innehavet i TIN Ny teknik och utgör närmare 9% av fonden medan Embracer står för 6,4%, enligt fondbolagets hemsida.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Archelon