Spotlight vill slå ihop och dela ut Shark och Kalqyl

Finanskoncernen Spotlight Group förbereder sig för att slå ihop dotterbolagen Shark Communication och Kalqyl till ett bolag som skulle delas ut till aktieägarna inför en notering på Spotlight.
Spotlights VD Peter Gönczi.
Peter Gönczi.

Det uppges i ett pressmeddelande där Spotlight också överväger att sälja det sammanslagna bolaget, eller dotterbolagen var för sig innan sammanslagningen.

Bakgrunden till varför Spotlight vill bli kvitt bolagen är för att reducera koncernens kostnader och lägga fokus på kärnverksamheten.

“Likväl som när Spotlight Group utvecklar nya verksamhetsgrenar måste vi också låta verksamheterna växa vidare utanför koncernen vid rätt tidpunkt. Det möjliggör även för oss att, i ett utmanande marknadsklimat, fokusera fullt ut på de verksamheter som ligger allra närmast vår kärna”, säger Spotlight Groups koncernchef Peter Gönczi.

Det sammanslagna bolaget kommer att ha årliga intäkter på cirka 12 miljoner kronor, varav 75 procent är fasta intäkter, samt efter synergier och anpassningar, vara kassaflödespositivt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.