Spotify
Spotify tar upp kampen med Storytel – letar specialist i Stockholm

Under 2023 lanserade Spotify sin satsning “Audiobooks in Premium”, som inledningsvis rullades ut i USA, Kanada, Storbritannien, Irland, Australien och Nya Zeeland. Premium-kunder i dessa länder fick tillgång till 12 timmars ljudbokslyssning som del av sitt abonnemang.
I oktober förra året utökades erbjudandet till Frankrike, Belgien, Nederländerna och Luxemburg.
“Med böcker som nu är sömlöst integrerade tillsammans med musik och poddar på en enda plattform, tar Spotify ytterligare ett steg mot att bli den självklara destinationen för allt inom ljud”, skrev bolaget i ett pressmeddelande.
Söker specialist
Enligt en jobbannons på Linkedin vill bolaget nu satsa ännu hårdare i Europa, vilket innebär en ökad konkurrens för börsnoterade Storytel.
“Vi söker en publiceringsspecialist med erfarenhet av kontraktsförhandlingar för att arbeta med avtal som ska främja Spotifys tillväxtplan för ljudböcker”, skriver streamingjätten i annonsen.
Personen de söker ska vara baserad i Stockholm och fungera som “länken mellan bokförlag och Spotify i Europa”. Arbetsuppgiften är bland annat att identifiera ljudbokskataloger.
I en intervju med Afv nyligen sa Storytels VD Bodil Ericsson Torp att hon är redo att möta konkurrensen från Spotify.
“Vi har en stark ställning där vi har varit länge på marknaden och vår kundbas med ‘booklovers’ är väldigt lojal”, sa hon.
Totala marknaden kan öka
Affärsvärldens analytiker Björn Rydell har tidigare beskrivit Spotifys satsning som ett tveeggat svärd för Storytel.
“Att Spotify lanserar ljudböcker är negativt då konkurrensen ökar, men det skapar även möjligheter. Storytel uppger att marknadstillväxten för ljudböcker ökat på de marknader där Spotify lanserat ljudböcker. Totalmarknaden verkar alltså växa efter Spotifys intåg”, skrev han nyligen i en analys.
Även Spotify har tidigare hävdat att “fler lyssnare än någonsin provar ljudböcker för första gången” till följd av bolagets inträde på marknaden.
Läs mer:
Storytels VD efter rekordkvartalet: Redo möta konkurrensen från Spotify
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.