Spin off-expertens kritik mot Wallenberg: ”Stoppar förändringar”

Svenskt näringsliv tror sig vara bra på avknoppningar. Men enligt spin off-experten Jim Osman dras Norden fortfarande med alltför många konglomerat. I vägen för modernisering står framför allt de inflytelserika ägarfamiljerna.
Spin off-expertens kritik mot Wallenberg: ”Stoppar förändringar” - Jim Osman, CEO – The Edge Consulting Group. Foto: The Edge

Jim Osman är bekant på Wall Street som grundare av det amerikanska analyshuset The Edge och författare av nyutkomna boken Price Catalysts, om hur man kan tjäna på händelsedrivna investeringar.

“Jag pekar på ett område där man kan hitta extrema värden. Det är fina jaktmarker men man måste vara försiktig”, säger han.

Vad ligger längst fram på trendkurvan just nu?

“Det har skett ett tungt strategiskt skifte eftersom ett antal stora namn gjort avknoppningar. GE var tvungen att spinna ut sin hälsodivision 2021 av regulatoriska skäl. Det var en av de största någonsin. Men även Johnson & Johnson, Comcast, och IAC, har varit med att skapa vågen.”

Från IAC har kommit bolag som Expedia, Ticketmaster, Match Group (Tinder) och Vimeo.

“Nått värderingstaket”

“Det händer när marknader når sitt värderingstak och ägarna frågar sig hur man ska skapa värde härnäst. Före kraschen 2008, till exempel, spann man ut vilket skräp som helst”, säger Osman.

Han håller med de svenskar Afv pratat med om att företag numera är skyldiga marknaden en förklaring om de inte är renodlade – men håller inte med om att Sverige är särskilt skickliga i grenen.

“De flesta spin offs sker i Nordamerika. I Norden verkar man inte bry sig om ett bolag har flera olika divisioner”, säger han.

“När jag kliver in på ett kontor i Norge eller någonstans och, med en amerikansk accent, säger att de borde delas upp så mörknar blickarna. Det är inte den kulturen som gäller. Det är svårt att bryta upp familjeägda företag som har stora dolda värden”, säger han.

Vilka svenska bolag borde renodla, menar du?

“Det finns många familjeägda sfärer, man känner till Investor, Kinnevik, Industrivärden…”

Du menar att starka ägarfamiljer är en negativ kraft?

“Det finns flera sätt att se på det. Men om du har majoriteten av rösterna så kan du stoppa förändringar. Så enkelt är det”, säger han.

Nytt fokus på föräldern

Vad är skillnaden på en försäljning och en spin off ur investerarperspektiv?

“I en försäljning deltar man inte som investerare, där hamnar pengarna i moderbolaget. Och i en IPO tar bolaget ut högsta möjliga pris. Men om du blir tilldelad aktier i en spin off uppstår en annan dynamik: då har du chansen att själv avgöra om du fått något billigt och bra på hand”, säger han.

Är spin offs en megatrend eller handlar det om en cyklisk uppgång idag? 

“Det nya är att investerare upptäckt att föräldrabolagen ofta presterar bättre än barnen. Fokus graviterar naturligt mot babyn, men de får ofta skulder dumpade på sig. Sodexo, Illumina och Jacobs har gjort mycket bra ifrån sig efter att de renodlat. Det är den långa trenden”, menar Osman.

Vilka spin offs ser du på horisonten?

“Jag är en stor förespråkare av att dela upp Boeing. De har fyra divisioner och kan använda GE:s recept. Efter att jag skrev en artikel om det i Forbes hörde till och med deras fackliga representant av sig och sa att det borde göras. Börskursen skulle kunna dubblas. Det stämmer inte att jobb skulle gå förlorade”, säger han.

LÄS ÄVEN:

Nu kommer avknoppningarna: “Måste fatta hur man undviker de riskfyllda casen”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.