Spendrups: Mer läsk
Äntligen har bryggeriet Spendrups fått lite medvind i seglen. Aktiekursen har till och med stigit i år, med knappt 6 procent sedan årsskiftet.
Det är det danska bryggeriet Carlsbergs köp av norsk-svenska Pripps-Ringnes som har satt fart på Spendrupsaktien. Affären kan nämligen leda till att Spendrups får sälja Coca-Colas läskedrycker. Det vore mycket välkommet för Spendrups eftersom bolaget från årsskiftet tappar Pepsilicensen till Pripps-Ringnes.
Optimismen grundas på att det nya Carlsberg-Pripps-Ringnes inte kommer att få sälja både Pepsis och Coca-Colas läskedrycker. Det lär varken de bägge amerikanska läskedrycksjättarna eller konkurrensverket vara särskilt nöjda med. Tillsammans har Pepsi och Coca-Cola över 90 procent av marknaden i Sverige. Coca-Cola och Carlsberg har nyligen satt sig vid förhandlingsbordet för att diskutera om Carlsberg ska ha kvar Coca-Colalicensen.
Men Spendrups står inte och faller med hur Coca-Cola väljer att tappa och distribuera sin läsk i Norden. Dels är denna licenstillverkning av läsk inte lika lönsam som egna läskedrycker, något som visar sig i att Pepsi står för 16 procent av Spendrups försäljning men för bara 10 procent av bruttovinsten. Det betyder att cirka 80 miljoner kronor av fjolårets vinst före skatt på 829 miljoner kronor kommer från försäljningen av dryckerna Pepsi och 7-up.
Alternativ till Coca-Cola
Det finns dessutom alternativ till att sälja Coca-Cola, ett är att tillverka så kallande private labels, alltså läskedrycker som marknadsförs under livsmedelshandlarnas egna varumärken. Spendrups förhandlar även med colatillverkaren Virgin som grundades av den brittiske affärsmannen Richard Branson. Bolaget har idag inte någon försäljning i Sverige.
Förutom nya möjligheter på colamarknaden har Life nylanserats, Spendrups märke för icke kolsyrade drycker. Drickan syns i allt fler butiker, vilket är ett tecken på att försäljningen går bättre. I det stora är dock försäljningen av Life-drycker fortfarande mycket liten. I fjol nådde omsättningen drygt 30 miljoner kronor jämfört med Spendrups totala försäljning på 1,8 miljarder kronor. Däremot är försäljningen av stilldrycker precis som vatten mycket god. Dessutom är produkterna lönsamma. I fjol ökade vattenmarknaden med 14 procent. Spendrups märke Loka ökade försäljningen med 20 procent.
Ett tredje skäl till medvinden är de senaste årens rationaliseringar. Nedläggningar av fabriker och färre anställda tjänstemän stod för ungefär hälften av fjolårets resultatförbättring på 85 miljoner kronor.
Öresundsbron hotar
Men frågan är om detta räcker för att kompensera för Spendrups stora problem: den fallande marknadsandelen på öl. Öresundsbron som öppnas i veckan, lär innebära att privatpersoner bär hem ännu mer öl från Tyskland och Danmark. Den första juli höjs dessutom gränsen för införsel av från dagens 15 liter till 24 liter.
Spendrups tappar dessutom försäljningsandelar av Systembolagets starkölsförsäljning. Detta samtidigt som det dricks alltmer starköl. Bolaget hänger inte med i konkurrensen av lågprisöl och allt fler ölmärken. Spendrups marknadsandel har de senaste åren minskat till under 20 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.