Spelhålan i Växjö
Det mesta har gått Växjöföretagets väg sedan starten 1997. Boss Media är något så ovanligt som ett internetföretag som går med vinst. Även om företaget tappat något av glansen i det allmänna internetmoraset så är det fortfarande en imponerande vinstmaskin.
Boss Media utvecklar och licensierar ut mjukvara för internetkasinon. Marknaden för spelande om pengar via internet växer våldsamt (se också artikel på sid 24-29) och omsättningen ligger på flera miljarder dollar. Som leverantör av infrastrukturen är Boss Media mer beroende av utvecklingen på spelmarknaden i stort än av en viss geografisk region eller produkt.
Betalar gärna
Hittills har Boss Media sålt 36 internetkasinon varav tio ännu inte tagits i drift. Sättet att ta betalt har varit mycket framgångsrikt och omfattar dels en engångsavgift för licensen; dels 30 procent av kasinooperatörens netto, alltså spelomsättningen minus utbetalade
vinster. Den här modellen har prövats också för många andra internetbolag men just spelande har den egenheten, till skillnad från exempelvis media och musik, att ingen kommit på tanken att det skulle vara gratis. Att betala är ju en förutsättning för att kunna spela och det gäller även via internet.
Lämnar skatteparadisen
Förra året omsatte Boss Media 185,5 miljoner kronor vilket var en ökning med 101 procent från 1999. Vinsten efter skatt för året var knappt 54 miljoner kronor. De närmsta åren ser emellertid lite dystrare ut. För att kunna fortsätta den snabba expansionen måste nu de landbaserade kasinobolagen bearbetas. Hittills har internetkasinon i stort skötts från olika skatteparadis, framför allt öar som Antigua i Västindien. De landbaserade kasinoföretagen har varit avvaktande inför risken att förlora sina licenser.
I USA beslöt dock kongressen förra året att internetkasinon snarare var en fråga för delstaterna och under 2001 kan landbaserade kasinoföretag kanske också komma att kunna öppna internetkasinon.
I så fall vidgar sig marknaden ordentligt. Men de stora amerikanska kasinoföretagen med sina etablerade kundbaser lär knappast gå med på att ge bort 30 procent av nettot till mjukvaruföretagen. I värsta fall får leverantörerna nöja sig med en engångsavgift och sedan en fast årlig licensavgift.
En fjäder i hatten för Boss Media är att företaget redan lyckats sälja ett internetkasino till en av världens större kasinoföretag, Sun Resorts International på Bahamas. Affären är ett bevis för att Boss Medias spelplattform står sig väl i konkurrensen.I år räknar Boss Media dock med att sälja färre kasinon än förra året på grund av satsningen på de mer krävande, etablerade kasinoföretagen.
Lockande marginaler
Ju mer marknaden växer, desto mer lockande blir den också för andra mjukvaruföretag. Om de landbaserade kasinoföretagen dessutom börjar med internetkasinon blir verksamheten allt mer rumsren, åtminstone i USA.Spelplattformarna är visserligen rätt komplexa, men dagens marginaler i branschen måste vara mycket lockande för andra mjukvaruutvecklare.
Boss Medias ambition är att nå en omsättning på 600 miljoner kronor 2003 och med nuvarande tillväxttakt verkar det inte alls otroligt. För innevarande år räknar Affärsvärlden med en vinst före skatt på 123 miljoner kronor och en omsättning på 325 miljoner vilket innebär krympande marginaler.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.