Bettingbolag
Spelbolagen som köper mest reklam
Under årets första kvartal ökade de tio största spelbolagen sina samlade reklaminvesteringar med nästan 40 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol, enligt en sammanställning av Sifo som refereras av Dagens Media.
Mest köpte Cherry, som under kvartalet lade 317 miljoner kronor på spelreklam – en ökning med drygt 5 procent. Tvåa bland reklamköparna var Kindred med 313 miljoner kronor (plus 38,5 procent) och trea Svenska Spel med 217 miljoner kronor (plus 134 procent).
Fyra och femma bland reklamköparna var Global Gaming, som investerade 101 miljoner kronor, och ATG, som lade 93 miljoner kronor på reklam.
Den 24 april meddelade civilminister Ardalan Shekarabi att regeringen har gett i uppdrag till Spelmarknadsutredningen att ta fram åtgärder för att begränsa spelreklamens omfattning och innehåll.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2020.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.