SPECIAL: E-HANDEL – Tidiga vinnare

E-handelns spridning är en relativt långsam process. Det ger nyaspelare och framsynta traditionella företag ett gyllenetillfälle.

Alla de stora analyshusen ispår att den elektroniska ihandelnkommer att explodera de närmaste åren. Men den elektroniskahandeln kommer ändå fortfarande att svara för en mycket litendel av den totala ekonomin. Tillväxten är hög, men kommer frånen mycket låg nivå.Den elektroniska handeln kommer fortfarande att vara låg i mångabranscher under de kommande åren. Det är alltså en långsamprocess för hela ekonomin att gå över till e-handel. Det gör attdet finns stora möjligheter för tidiga aktörer och helt nyaspelare. Det faktum att vinsterna som finns att hämta genome-handel är så stora talar för att branscherna kan tänkasmöbleras om ordentligt i övergången till e-handelseran.

Liten ändå

Exempelvis står internethandeln idag för drygt 5 procent avhandeln mellan svenska företag, enligt Bathwick Group. Om två årväntas andelen ha stigit till 8,5 procent. Det är förvisso enökning med 70 procent, men det är fortfarande en ganska litendel av den totala handeln mellan företag.Dessa siffror visar att många företag väntas vara långsamma iövergången. Det innebär förstås ett gyllene tillfälle förföretag som är tidigt ute att ta marknadsandelar.Konkurrensfördelarna som kan uppnås är många, framför allt genomkostnadssänkningar. Datakomjätten Cisco räknar bland annat med20 procent lägre kostnader tack vare att användandet av interneti sin verksamhet. Enligt Per Olofsson, VD för Industriförbundetoch ordförande för Gemenskapen för elektroniska affärer (GEA),kan företagen sänka sina kostnader med 25-40 procent genom atteffektivisera verksamheten med e-handel. Sådanakostnadsbesparingar innebär naturligtvis storakonkurrensfördelar för tidiga aktörer.I många branscher är dessa tidiga aktörer helt nya spelare. Detär framförallt branscher med låga inträdeshinder och branschersom generellt sett inte har kommit särskilt långt i sinaförberedelser för e-handel.

Hinder för nya

I branscher med stora inträdeshinder, bland annat i form avkapitalkrävande verksamhet, finns inte samma hot från nyaspelare. Dessa branscher har också oftast kommit långt ieffektiviseringen av värdekedjan. Fordonsindustrin är ettexempel där hotet från nya spelare, åtminstone itillverkarledet, får betecknas som litet. Fordonsindustrin harockså kommit relativt långt, framförallt i den elektroniskaintegrationen med underleverantörerna.Olika branscher har kommit olika långt när det gällerförberedelser inför den nya ordningen. Enligt Bathwicksundersökning har IT-branschen (inte oväntat) kommit längst närdet gäller att använda elektronisk handel, följd avteleoperatörerna. Fordons- och flygbranscherna har också kommitrelativt långt. De har länge haft nära förhållande till främstsina underleverantörer och var tidigt ute med att använda EDI.Absolut sist av alla branscher hamnar bankerna, vilket kanske ärförvånande för oss svenskar som sköter en stor del avbankaffärerna över nätet. Men sannolikt ligger de svenskabankerna betydligt längre fram än sina kollegor på kontinenten.

Nykomlingar gynnas

Helt nya aktörer gynnas på många sätt – inte minst avaktiemarknadens inställning. Nya internetföretag drabbas intevärderingsmässigt av de förluster som deras strategier medför ibörjan. Etablerade företag värderas i större utsträckning pånuvarande vinster och kassaflöden, vilket gör att de drabbasvärderingsmässigt av stora satsningar på internet ochelektronisk handel. Det gör att etablerade företag har svårt attvara lika aggressiva, vilket kan vara en stor nackdel ibranscher med stora skalfördelar.

Knoppning

Ett fenomen som troligen kommer att bli vanligare de närmasteåren är därför att traditionella företag knoppar av sinae-handelssatsningar. Det gör att man slipper konflikter mellangammalt och nytt inom organisationen och slipper de nackdelar ivärderingen som beskrevs ovan. Ett aktuellt exempel ärHagströmer & Qvibergs avknoppning av sininternetmäklarverksamhet.De etablerade spelarna har dock också en del fördelar gentemotuppstickarna. Kända varumärken, förtroende och inte minstetablerade förhållanden till kunderna är fördelar som detraditionella företagen har. Dessa har kanske ännu störrebetydelse i handel mellan företag än i försäljning direkt tillkonsumenter. Handel mellan företag bygger i större utsträckning pålångsiktiga förhållanden och en hög grad av ömsesidigt beroende.Men priset är naturligtvis en faktor som inte går att bortsefrån. De som halkar efter i effektiviseringen riskerar därföratt slås ut.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.