Sparekonomen: Detta imponerar i H&M:s rapport

Trots att H&M rapporterar ett försäljningsras för mars så imponerade bolaget ändå i första kvartalet och klädjätten kommer ta sig igenom det tuffa läget. Det säger Nordnets sparekonom Frida Bratt.
Sparekonomen: Detta imponerar i H&M:s rapport - hm-frida-bratt-700_binary_6973651.jpg
H&M-butik och Frida Bratt, sparekonom Nordnet.

Klädjätten H&M:s s rörelseresultat landade på 2 690 miljoner kronor under första kvartalet. Analytikerna hade enligt Infronts samanställning av 16 estimat väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 1 400 miljoner kronor.

Nettoomsättningen ökade till 54,9 miljarder kronor, från 51 miljarder och bruttomarginalen blev 51,0 procent, jämfört med förväntade 50,1 procent.

Försäljningsras för H&M – räknar med förlustH&M:s rörelsevinst för första kvartalet var starkare än väntat, men försäljningen under mars månad sjönk med 46 procent i lokala valutor, vilket kommer leda till en förlust under andra kvartalet.  

Dock sjönk H&M:s försäljning under mars månad med 46 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år och H&M bedömer att de kommer att göra en förlust i det andra kvartalet eftersom “det kraftiga försäljningstappet inte kommer att kunna balanseras av nerdragningarna i rörelsekostnaderna”. Många av kedjans butiker varit stängda på flera av koncernens största marknader från mitten av mars och framåt.

– Mitt i den verklighet som nu slår oerhört hårt mot H&M så mäktar man ändå med att imponera i första kvartalet. Försäljningen i mars rasar stort, men det är klart när man stänger så många butiker så är det en självklarhet och något marknaden vet om, säger Nordnets sparekonom Frida Bratt om rapporten.

Hon pekar på att det är positivt att onlinehandeln ökar 17 procent bara i mars, och att lagret faktiskt minskar något.

– H&M visar dessutom att man är snabb på bollen och ska skära i kostnader. Visst räknar man med förlust i Q2 men H&M går faktiskt in i detta med goda förutsättningar – betydligt bättre än för, säg, ett år sedan, säger hon och fortsätter:

– Det är enormt tufft läge för bolaget, extremt tufft, men jag tycker H&M visar att man är snabba på bollen och jag tror man kommer att ta sig igenom detta – vilket många mindre konkurrenter inte kommer att göra.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold