Spårar nya vinnare

För tio år sedan började Per Brilioth stöpa om familjen Lundins ryska olja- och gasbolag till ett investeringsbolag specialiserat på internettjänster. Efter den guldkantade försäljningen av ryska Avito fortsätter Per Brilioth sökandet efter nästa digitala succé.

Vostok är ryska och betyder öst. I namnsammanhang signalerar det en ambition att erövra något österut. När Tsar-Ryssland etablerade en bosättning längst bort i rikets sydöstra hörn 1860 gav man staden namnet Vladivostok – österns härskare. När Adolf H Lundin 1996 grundade ett bolag för investeringar i ryska naturtillgångar gav han bolaget det passande namnet Vostok Nafta, som i princip betyder österns låga.

Av Adolf H Lundins östliga erövringsambitioner märks inte mycket den gråa februarieftermiddag när Affärsvärlden besöker Vostok New Ventures huvudkontor på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm. Kontoret är sobert inrett i mörka färger, designade möbler och en utfällbar bildskärm som även fungerar som fjärrstyrd skjutdörr. Familjen Lundin sålde sina aktier i bolaget 2013, sedan dess har vd:n Per Brilioth successivt vänt blicken västerut.

– För två år sedan svarade forna Sovjetunionen för 70 procent av värdet i vår portfölj. I dag är 80 procent av våra investeringar i europeiska bolag, säger Per Brilioth.

Den avgörande skillnaden mellan då och nu stavas Avito, Rysslands motsvarighet till Blocket som startades 2007 med svenskarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander som entreprenörer och Vostok New Ventures och Kinnevik som investerare. I januari 2019 gjorde Per Brilioth gemensam sak med de bägge grundarna när han sålde Avito-aktierna och därmed lämnade sitt stora engagemang i Ryssland. Men samtidigt står det klart att Per Brilioths engagemang i just Avito har format både honom som yrkesmänniska och Vostok som bolag.

För hade det inte varit för den ryska köp- och säljtjänsten så hade saker och ting sett helt annorlunda ut. Då hade både Per Brilioth och Vostok New Ventures, eller kort och gott Vostok som han själv säger, gjort något helt annat. Den tidiga investeringen, utvecklingen i och försäljningen av aktierna har varit helt avgörande för byggandet av det sjumiljardersbolag som Per Brilioth i dag leder.

– Hade vi inte investerat i Avito och varit med på den resa som bolaget gjorde så hade Vostok valt en helt annan väg eller kanske inte ens existerat i dag, säger han.

Det är inte svårt att förstå varför. Få investeringar i den svenska start up- och internetsektorn har blivit lika lyckosamma som Vostoks köp av en minoritetspost i Avito. På elva år fick Vostok tillbaka 34 gånger sitt investerade kapital, vilket motsvarar en årlig genomsnittsavkastning på 37 procent. När aktierna i Avito såldes till det sydafrikanska internet- och mediekonglomeratet Naspers i januari 2019 innebar det en realiserad vinst för Vostok på knappt 6 miljarder kronor.

– Jag såg potentialen i Avitos affärsidé direkt. Men att det sedan skulle bli en sådan formidabel succé och en så fantastisk värdeutveckling kunde jag aldrig förutse, säger Per Brilioth.

För de knappt 6 miljarder kronor som försäljningen av Avito-aktierna inbringade löste Vostoks styrelse ett obligationslån på 1 miljard kronor, återköpte aktier för 530 miljoner, delade ut 2 miljarder kronor till sina aktieägare och betalade ut drygt 140 miljoner kronor till sin vd i en omstridd bonus som Affärsvärlden har skrivit om tidigare.

De resterande 2,3 miljarderna har Per Brilioth det senaste året fortsatt att plöja ned i nystartade bolag med en tydlig digital profil och internationell potential.

Portföljen utgörs i dag av 36 bolag med vitt skilda profiler och geografiska marknader med den gemensamma nämnaren att köpare och säljare av tjänster eller produkt möts i ett digitalt gränssnitt, samt att bolaget har potential att revolutionera om inte en hel marknad så åtminstone en specifik bransch. Det må låta lika logiskt som lukrativt, men för en utomstående betraktare är det första intrycket av Vostoks portfölj av onoterade innehav minst sagt spretigt. I den ingår exempelvis en israelisk taxitjänst, en brittisk hälsovårdsapp, en fransk samåkningsportal, burmesisk fastighetsförmedlare, egyptisk radannonstjänst och en pakistansk jobbannonssajt. Några av innehaven är flera år gamla och visar svarta siffror på nedersta raden medan andra är nystartade och inne i en lika kostsam som intensiv tillväxtfas. För Per Brilioth är dock den röda tråden hur tydlig som helst.

– Samtliga bolag i vår portfölj är unga, somliga till och med så tidiga i sin utvecklingsfas att de ännu inte har några intäkter att tala om. Men alla har stor potential. Kommer de bara upp i användarvolymer så kommer de förr eller senare upp även i intäkt och vinstmarginal.

Vid intervjun är Per Brilioth klädd i mörk kostym, vit skjorta med slips runt halsen och välputsade brogue-skor på fötterna. Helt i sin ordning för den som förvaltar ett noterat bolag med 36 innehav i portföljen och ett börsvärde på över 7 miljarder kronor. Ändå ger han ett lite pojkaktigt intryck, vilket också syns vid den senare fotograferingen på Södermalm. Hans hår är spretigt, ögonen pigga. Orden som passerar hans mun kommer liksom stötvis. När han får en fråga sitter han först tyst och tänker, och när svaret sedan kommer pratar han så fort att meningarna nästan snubblar över varandra.

– I grund och botten är jag en lösningsorienterad optimist. Det måste man vara i det här jobbet. Jag är först och främst supporter till grundarna i de bolag Vostok investerat i och min roll är att stötta dem i deras arbete med att göra bolagen framgångsrika.

Per Brilioth är inte den som håller fram ett excelark, pekar med hela handen och säger: ”Hit ska ni!” Entreprenörerna får verka under stor frihet. Däremot får det gärna gå fort, vara stökigt och oförutsägbart.

Vänner och kolleger beskriver Per Brilioth som en sympatisk och rekorderlig person med ett rörligt intellekt och knivskarp analysförmåga. Snäll och empatisk, men en aning paradoxal. För samtidigt som han gjort karriär med en smart hjärna och stort hjärta har han inte dragit sig för att investera i rysk olja, iranska internetföretag och Malta-baserade spelbolag. Och han rymmer flera paradoxer. Per Brilioth älskar disruptiva teknikbolag, men är samtidigt storkonsument av vinylskivor och gick tillsammans med East Capitals grundare Peter Elam Håkansson in som delägare i den klassiska skivaffären Pet Sounds på Södermalm när affärerna gick knackigt till följd av piratkopiering och streaming.

– Till syvende och sist handlar det om att investera i människor man tror på och som har en energi som smittar av sig. En duktig entreprenör måste vara stark, förändringsbenägen och karismatisk.

Per Brilioths portfölj av bolag är alltså stor och mångfacetterad. Samtidigt är det ingen hemlighet att han koncentrerar sitt operativa arbete till de fem största innehaven som räknat efter andel i portföljen är: samåkningstjänsten Blabla Car (24,6 procent), hälsovårdsplattformen Babylon (23,5 procent), elscooterföretaget Voi (12,1 procent), taxitjänsten Gett (8,8 procent) och fastighetsannonsportalen Property Finder (5,6 procent). Tillsammans svarar dessa fem innehav för närmare tre fjärdedelar av Vostoks substansvärde. Samtliga fem visar röda siffror. Det oroar inte Per Brilioth. Han illustrerar varför genom att lyfta fram exemplet Blabla Car.

Blabla Car grundades 2004 i Frankrike av Frédéric Mazzella, Nicolas Brusson och Francis Nappez och var de första åren en lokal fransk webbtjänst som kopplade samman privata bilförare som sålde sina tomma platser med passagerare som var villiga att betala för att åka med. Enklare än en bilpool, betydligt billigare än tåg och flyg. En student som skulle åka från Marseille till Lyon kunde enkelt boka en resa med ett par som skulle köra sträckan Paris–Marseille och hoppa av på vägen. Priset var blygsamt och Blabla Car tog 20 procent av summan i förmedlingsavgift.

Vostok gick in i Blabla Car 2015 och sedan dess har bolaget expanderat massivt, bland annat till länder som Ryssland och Indien. I dag är Blabla Car världens största samåkningstjänst med 87 miljoner användare i 22 olika länder. På sin hemmamarknad, där 50 procent av alla invånare i åldrarna 15–40 är medlemmar, är Blabla Car lönsamt. Det är den internationella expansionen som drar ned siffrorna.

– I Frankrike visar Blabla Car siffror som är i klass med Avito. Det är ett helt fantastiskt bolag, och så vitt jag kan se är det en tidsfråga innan de kommer upp i samma marginaler i resten av världen. Men det tar tid att bygga användarvolymer och få likviditet i marknaden.

I dag värderas Blabla Car till drygt 18 miljarder kronor och värdet på Vostoks aktier uppgår till 2 miljarder kronor. Samma utvecklingsprocess, men en helt annan historia, har Vostoks tredje största innehav, det Sverigebaserade elscooterföretaget Voi.

– I Norden är Voi redan lönsamt sett över tolv månader. Men de pengar som bolaget tjänar i Sverige, Norge och Danmark används till att växa i Tyskland och Frankrike, vilket utraderar bolagets lönsamhet.

Initiativet till Voi togs ovanligt nog inte av ett gäng unga entreprenörer som sedan uppvaktade investerare för att kunna förverkliga sin högtflygande affärsidé. Tvärtom. I stället var det Vostoks styrelseledamot Keith Richman som fick idén, varpå Per Brilioth frågade Fredrik Hjelm och Douglas Stark om de var beredda att starta en stockholmsk motsvarighet till Los Angeles Bird. En massiv utrullning inleddes. Näst på tur efter Stockholm var Göteborg, Uppsala, Malmö, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors, Frankfurt, Berlin, Paris, Lyon. Och fler europeiska storstäder står på tur. De amerikanska konkurrenterna som Lime och Bird har tagit upp kampen om Europas storstäder, men Voi är fortfarande den aktör som har flest lokala licenser att ställa ut sina elscootrar i Europa.

– Av alla företag jag jobbat med är Voi det som utvecklats snabbast. Teamet som leder bolaget har jobbat så otroligt snabbt. Från idé till färdig produkt, från lansering till internationell expansion. Plötsligt stod det Voi-scootrar överallt i Stockholm, månaden efter kom de till Paris, säger Per Brilioth.

Vostok stod för den första investeringen i Voi, men i de investeringsrundor som öppnats upp sedan bolaget startades 2018 har kassan fyllts på med hjälp av Baldertorn, Local Globe, Raine Ventures och en rad privata investerare som Kinneviks Cristina Stenbeck, Kings Sebastian Knutsson och Amazons Jeff Wilkes. Att bolagets värdering uppgår till 3 miljarder kronor är inget Per Brilioth tycker är konstigt. I framtiden kommer Voi att tjäna pengar på andra saker, tror han.

– Om fem år är Voi nummer ett eller två på samtliga europeiska marknader och har flera olika intäktsströmmar. En användare av Voi kanske är en användare av en elbil, tunnelbanan och bussar. Voi kommer troligtvis aldrig ha en egen elbilsflotta, men det finns andra partnerskap och andra transportmedel som är tillgängliga genom produkten.

Det är lätt smittas av Per Brilioths entusiasm. Det han säger låter så oerhört logiskt. I ljuset av hans argument framstår innehavens framtidsutsikter och värderingar som fullt rimliga. Samtidigt vittnar finansmarknadens värdering av Vostoks aktie om att Per Brilioths resonemang bör tas med en nypa salt. För medan han själv värderar de 36 innehaven till drygt 9 miljarder så uppgår Vostoks börsvärde till knappt 7 miljarder kronor och aktien handlas till en substansrabatt på över 20 procent.

– Ärligt talat tycker jag inte att det är en rimlig substansrabatt. Samtidigt får jag vara ödmjuk och inse att det nog är en konsekvens av ett underskott på information. Vi försöker vara så transparenta som möjligt, men kan helt enkelt inte rapportera hur alla 36 bolag går kvartalsvis.

Visst tror han med en dåres entusiasm på samtliga bolag i portföljen. Men vis av erfarenhet inser han samtidigt att allt inte alltid går exakt som han förutspått. Virus-epidemier bryter ut, finanskriser inträffar, handelssanktioner införs.

– Några av våra bolag kommer att bli nästa Avito, andra inte.

Per Brilioth föddes 1969 och är uppvuxen i Sigtuna, Moskva, Bagdad, Kairo och Stockholm. Uppväxten var internationell eftersom fadern var jurist och tjänstgjorde som diplomat på UD med posteringar i Sovjetunionen, Irak och Egypten. Det diskuterades mer historia, politik och internationella relationer än aktier och affärsidéer hemma vid middagsbordet, men den unge Per hade inga planer på att bli statlig tjänsteman utan lockades till det privata näringslivet. Efter ekonomexamen började han på Hagströmer & Qviberg Fondkommission, sedermera HQ Bank, där han snart fick ansvaret för att mäkla aktier på investmentbankens avdelning för tillväxtmarknader. Det här var under 1990-talets senare hälft och de hetaste bolagen kring Stureplan sysslade med it-lösningar och internetportaler. De näst hetaste var bolag som antingen investerade i eller startade verksamheter i det forna Sovjetunionen. Kommunistpartiet hade förlorat sitt grepp om samhället, flera av de stora statliga energi- och råvarubolagen hade privatiserats och Boris Jeltsin hade genomfört omfattande ekonomiska reformer för att modernisera landet. Det var gyllene dagar för de utländska investerare som var tidigt framme. På HQ i Stockholm var Rysslands-entusiasmen stor. Banken nischade sig tidigt på investeringar i ryska tillgångar, inte minst med sina hårt marknadsförda Rysslandsfonder. En av kunderna var den kontroversielle entreprenören Adolf Lundin, som specialiserat sig på metall- och oljeprospektering i länder som Sydafrika, Kongo-Kinhasa och Sudan men som nu lockats till de enorma olje- och gasfyndigheterna öster om Uralbergen.

År 1997 noterades Lundins ryska bolag Vostok Nafta på Stockholmsbörsen. Per Brilioth var en av dem som fick i uppdrag att mäkla aktierna. Den 28-årige aktiemäklaren kom väl överens med den 65-årige oljemagnaten som snart erbjöd honom jobb som vice vd med ansvar för investeringar i ryska råvaru- och energiaktier.

– Adolf Lundin var en fantastisk person som hade en förmåga att ta fram det bästa ur alla människor i sin omgivning. Under de år vi jobbade tillsammans lärde han mig väldigt mycket, inte minst sambandet mellan hög risk och hög avkastning.

När Vostok Nafta delades upp i två bolag – ett som investerar i ryska aktier och ett som prospekterar och utvinner olja – tog Per Brilioth steget upp som vd, blott 31 år gammal. Fem år senare avled Adolf Lundin i leukemi och efterlämnade sig en företagsgrupp där Vostok Nafta fått sällskap med bland annat Lundin Mining, Lundin Petroleum, Lucara Diamond, Black Pearl Resources, Africa Oil, Ngex Resources och Atacama Minerals. Dessutom hade familjen investerat i jordbrukskoncernen Black Earth Farming, auktionshuset Bukowskis, fotbollsklubben AIK och nätauktionssajten Tradera.

Steget från rysk olja till digitala tjänster kan tyckas långt, för att inte säga väsensskilt, men inte för Brilioth som har en mer instrumentell syn på sambandet.

– Adolf Lundin reste ut i världen till avlägsna platser och borrade efter olja eller metaller, men det viktiga var alltid avkastning i förhållande till investering och risk. Det är fortfarande centrala begrepp när vi investerar i existerande affärsverksamheter eller är medgrundare till nya bolag.

Som kanske framgått ovan var familjen Lundin förtjusta i att knoppa av och särnotera sina bolag. År 2007 var det dags igen när Vostok Nafta delades upp i Vostok Gas och Vostok New Investments. Per Brilioth fick ansvaret för det senare och gavs ett breddat investeringsmandat som visserligen är inriktat på de stora marknaderna i forna Sovjet, men breddat till att även omfatta Eniros tidigare ryska dotterbolag Yell, Tinkoff Bank och Black Earth Farming. Affärsidén kunde enkelt sammanfattas med att det som funkar i väst funkar snart även i öst.

Jonas Nordlanders spaning att om det Schibsted-ägda Blocket fungerat så bra i Sverige så borde de fungera minst lika är bra i Ryssland, stämmer väl in på denna strategi. Per Brilioth kände de bägge Avito-grundarna sedan tidigare, men från olika håll. Nordlander var entreprenör och medgrundare till auktionssajten Tradera, där den konst- och antikvitetsintresserade familjen Lundin gått in som delägare. När Tradera växte och professionaliserades tog Per Brilioth plats i styrelsen på familjen Lundins mandat. Jonas Nordlander och Per Brilioth klickar direkt och när amerikanska Ebay 2006 köper grundarnas, IT-Prodivers och Lundins aktier för 365 miljoner kronor började de bägge diskutera nya affärsidéer. Nordlander är en driven entreprenör som vet hur man bygger affärer på internet och skapar kundtrafik. Brilioth är å andra sidan väl inläst på den ryska marknaden och vet vilken enorm potential som finns i det stora landet i öster. I Sverige har marknaden för begagnade varor tagit ordentlig fart på sajter som Blocket och Tradera, men den ryska internetsektorn är fortfarande en slumrande björn med låg internetpenetration och omodern it-infrastruktur. Men när björnen väl vaknar så öppnas en jungfrulig marknad med 143 miljoner invånare och en ny generation internetanvändare, resonerar de. Per Brilioth sätter ihop Jonas Nordlander med Filip Engelbert, tidigare aktiemäklare på Remium och Öhmans Fondkommissionen, som nyligen tagit över Eniros ryska verksamhet.

Rysk sökordsannonseringen är ingen hit och Per Brilioth, Jonas Nordlander och Filip Engelbert diskuterar därför om en rysk version av Blocket inte borde ha större potential än ett Moskva-baserat Eniro. Per Brilioth utfärdar ett löfte till de båda: Om ni bosätter er i Ryssland och kör bolaget så backar Vostok er, men det är ni som är grundare, entreprenörer och huvudägare i bolaget. 2007 registreras Avito.ru varpå Jonas Nordlander och Filip Engelbert börjar bygga en sajt, anställa personal och formulera en kommersiell plan.

Att kopiera Blockets framgångsrecept i Ryssland visar sig vara enkelt i teorin men krångligare i praktiken. Statlig byråkrati, omodern teknik och ovana konsumenter bromsar utvecklingen under Avitos två första år. Det är svårt att nå ut. Det första beviset på att det går att skapa en fungerande marknad för nya och begagnade prylar från konsument till konsument i Ryssland kommer 2009 – och det kommer från ett oväntat håll. Det är nämligen handeln med husdjur som blir bolagets proof of concept och visar att tjänsten fungerar för konsumenterna. Det finns tydligen en stor efterfrågan på en marknadsplats för hundvalpar och kattungar. Och när barnfamiljerna som både köper och säljer husdjur märker att Avito fungerar så börjar de även köpa och sälja andra produkter via webbtjänsten. Barnvagnar, möbler, husgeråd, verktyg och kläder.

Efter två års stångande och nötande på kontoret i Moskva exploderar formligen handeln på Avito. Fler säljare ger fler köpare, och fler produkter ger högre trafik som i sin tur ger fler köpare och säljare. Tjänsten blir alltså bättre ju fler användare den får. Det som nu sker för Avito illustrerar tydligt det som i internetbranschen och riskkapitalsvängen kallas för nätverkseffekter och är ett begrepp som framkallar dollartecken i ögonen på varje normalt funtad corporate banker och får snålvattnet att rinna på app-utvecklare och programmerare med entreprenörsdrömmar.

– Avito visade tydligt att det tar tid och kostar pengar att bygga ett användarnätverk av lojala kunder. Men när det väl tar fart så blir volymerna stora och marginalerna höga.

Per Brilioth är dock noga med att understryka att Avito var långt ifrån en promenadseger. Det tog betydligt längre tid än två år att få bolaget lönsamt. Bakom bygget av det som i dag är en av världens största sajter för radannonser ligger idogt arbete, dyr marknadsföring, omprövade strategier och inte minst återkommande kapitalinjektioner från nya och gamla investerare. 2010 gick Northzone in som delägare, 2012 anslöt sig Accel och Baring genom en riktad nyemission.

Northzone och Kinnevik sålde sina innehav i Avito med god reavinst 2015 men Per Brilioth fortsatte att hålla hårt i Vostoks aktier. Dels för att han aldrig satt någon deadline för investeringen, dels för att han var övertygad om att man som investerare får bäst värdeutveckling om man säjer när bolagets grundare lämnar.

– Till skillnad från riskkapitalfonder och institutionella investerare har Vostok ingen fördefinierad horisont. Vi kan sälja efter fem år, vi kan göra en exit när grundarna lämnar sitt bolag eller vi kan avyttra en del av vårt innehav i samband med en börsnotering, men vi kan lika gärna finnas kvar som ägare för evigt.

Per Brilioth menar att denna fria investeringsfilosofi inte bara gör Vostok unikt, utan också är helt avgörande för att han fortfarande tycker jobbet är så roligt och utmanande som han fortfarande gör.

Att gå ut från kontoret på Birger Jarlsgatan för att i stället fylla dagarna med långluncher på Riche, förvaltning av den egna portföljen med onoterade bolag och lata dagar på Mallorca är ett fullt möjligt alternativ. Efter nästan tjugo år som börs-vd har Per Brilioth en rejäl påse med fuck off-pengar. Enbart försäljningen av Vostoks Avito-aktier gav honom en omstridd bonus på närmare 140 miljoner kronor, värdet på hans egna innehav i Vostok uppgår i skrivande stund till 61 miljoner kronor och hans egna investeringsbolag har närmare 40 miljoner i tillgångar enligt den senaste årsredovisningen. Men att vid femtio års ålder gå i pension är inte aktuellt.

– Jag tycker att det är superkul att gå till jobbet. Att få investera i nystartade bolag, jobba med människorna som är entreprenörer och stötta dem i både med- och motgång ger mig en kick, säger Per Brilioth.

Rysslands motsvarighet till Blocket, Avito, startades 2007 med svenskarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander som entreprenörer och Vostok New Ventures och Kinnevik som investerare.

Vostoks tredje största innehav är i det Sverigebaserade elscooterföretaget Voi.

Röster om Per Brilioth

”Per började på HQ 1992, först på fondbolaget och sedan på emerging markets, där han snabbt blev en auktoritet inom ryska aktier. Jag känner Per som en sympatisk och schysst person som lever upp till sitt namn. Briljante Brilioth, liksom”.

Mats Qviberg, styrelse-ordförande i Öresund

”Per jobbade nära min far från slutet av 1990-talet och fram till hans död 2006. Tillsammans byggde de upp Vostok Nafta – föregångaren till dagens Vostok New Ventures och de trivdes mycket bra ihop. Det var en tidvis vild resa under de åren, med stora upp- och nedgångar, men precis som min far var Per den evige optimisten som vägrade att ge upp och bara såg möjligheter – inte risker”.

Lukas Lundin, styrelseordförande i Lundin Mining

”Han är en av få personer i finansvärlden som jag utan att tveka alltid rekommenderar utan förbehåll till entreprenörer och affärspersoner. Alltid ärlig, fair och jävligt kompetent”.

Jonas Nordlander, medgrundare av Tradera och Avito

”Per har en bra affärsnäsa och är mycket nyfiken. Han identifierar de viktigaste drivkrafterna i ett bolag vilket gör att han på möten snabbt leder in samtalen på väsentligheterna. Detta gör också att mötena fylls med energi och har fokus på framtiden”.

Peter Elam Håkansson, grundare av East Capital

Per Brilioth

Född: 1969.

Yrke: Vd Vostok New Ventures.

Bor: Kungsholmen, Stockholm.

Familj: Fru och tre barn.

Utbildning: Civilekonom vid Stockholms universitet, masters vid London Business School.

Karriär: HQ Bank 1994–2000, Vostok Nafta 2000–2007, Vostok New Ventures 2007–.

Styrelseuppdrag: Ordförande i Pomegranate Investment och Telegram Studios, ledamot i Vostok Emerging Finance, Babylon Health och Voi Technology.

Egna investeringar: Annonssajten Hästnet, elcykeltillverkaren Livelo, e-sportbolaget Challengermode, skivaffären Pet Sounds, låsbolaget Glue och musikteknikbolaget Mind Music Labs.

Fritid: Spelar tennis, läser skönlitteratur och historia och går på mycket rockkonserter.

Lyssnar på: U2, Bruce Springsteen, Tom Petty, Glasvegas, Jason Isbell, Kent, Lars Winnerbäck, Ulf Lundell och Thåström.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group