Smart Eye
Smart Eye ökar omsättningen och minskar förlusten
Rörelseförlusten minskade.
Omsättningen steg 33,9 procent till 86,1 miljoner kronor (64,3).
“Den viktigaste utvecklingen under det första kvartalet är att våra mjukvarulicensintäkter från fordonssektorn utvecklas som planerat. Företaget växer 34 procent från år till år, och majoriteten av tillväxten kommer från Automotive-affärsområdet. Kostnaderna hålls stadigt under kontroll, och vi väntar ivrigt in att intäkterna ökar, drivet av högre bilproduktionsvolymer”, uppger vd Martin Krantz i rapporten.
Automotive växte starkt, upp 138 procent.
“Den ökade tillväxttakten kommer främst från produktionsvolymer i Japan och Nordamerika. Produktionsvolymerna fortsätter också att stiga i Sydkorea medan Europa och Kina kommer att börja öka inom kort. De flesta av de 322 bilmodellerna har inte påbörjat produktion, så vi kan vänta oss högre tillväxt i framtiden. NRE:n är på en högre nivå än förra året med anledning av alla bilprogram vi vunnit nyligen. Vi fick våra två första OEM-program med Interior Sensing under kvartalet. Det här är mycket välkommet, och vi fortsätter att slå oss fram på detta nya och spännande utvecklingsspår. Det är vår avsikt att bli marknadsledande även här”, uppger Krantz.
Bruttomarginalen uppgår till 90 procent (85) till följd av en högre andel försäljning av mjukvara under kvartalet.
Ebitda-resultatet blev -23,0 miljoner kronor (-44,2). Engångskostnader till följd av omstrukturering påverkar resultatet negativt med -11,6 miljoner kronor.
Rörelseresultatet blev -61,5 miljoner kronor (-81,9). Avskrivningar av övervärden som uppstod i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till -28,4 miljoner kronor.
Resultatet före skatt var -61,6 miljoner kronor (-82,5). Resultatet efter skatt blev -56,5 miljoner kronor (-81,6). Resultat per aktie uppgick till -1,53 kronor (-2,33).
Smart Eye vittnar om en stark orderingång under kvartalet vilket inkluderar 19 design wins för DMS, 5 design wins för CMS (Cabin Monitoring Systems) och 2 design wins för en kommersiell fordonstillverkare (AIS). Det beräknade ordervärdet för dessa design wins bedöms uppgå till 785 miljoner kronor baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
“Vi har en solid forskningsverksamhet som bas, och vi har en spännande verksamhet riktad mot fordonsflottor och eftermarknaden som snabbt kan förvandlas till ännu en kassako. Den oundvikliga ökningen inom produktions-programmen stöder vår kommande lönsamhet. Vi har också fyllt på vår krigskista så att vi är säkrade inför oväntade händelser i framtiden”, avslutar Krantz sitt vd-ord.
Smart Eye, Mkr | Q1-2024 | Q1-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 86,1 | 64,3 | 33,9% |
Ebitda | -23,0 | -44,2 | |
Rörelseresultat | -61,5 | -81,9 | |
Resultat före skatt | -61,6 | -82,5 | |
Nettoresultat | -56,5 | -81,6 | |
Resultat per aktie, kronor | -1,53 | -2,33 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.