Smart Eye
Smart Eye rusar på miljardorder

Ordern har en beräknad intäkt på 1,55 miljarder kronor under den beräknade produktlivscykeln, vilket gör affären till den största någonsin för bolaget. Det framgår av ett pressmeddelande.
Detta blir första gången som Smart Eye kommer att leverera sin teknik till fordonstillverkaren som en Tier-1 leverantör av mjukvara.
”Det tar oss inte bara ännu närmare kunden, utan det pekar också på en förändring i branschen i stort. Vi har gått in i en ny era av mjukvarudefinierade fordon, där avancerad AI tar trafiksäkerhet till nya höjder”, kommenterar VD och grundare Martin Krantz.
Den nordamerikanska kunden har redan flera bilmodeller med Smart Eyes DMS-teknik på vägarna. Dessa kommer att vara i produktion med Smart Eye som Tier 2-leverantör fram till 2027, när de 46 nya bilmodellerna kommer att öka sin produktion med Smart Eye som en Tier 1-leverantör.
Smart Eye har nu erhållit totalt upp mot 296 design wins från 20 fordonstillverkare. Det sammanlagda värdet över produktlivscykeln för nuvarande design wins uppgår nu till mer än 6 715 miljoner miljoner kronor. Det finns även potential för ytterligare 3 miljarder kronor från ytterligare design wins från de 20 tillverkarna, skriver Smart Eye.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.