”Slut på VD-fixering efter Birgerssons fall”

Fleecetröjan Jonas Birgersson ersätts av börs-VD-broilern Johan Wall. Jonas Birgerssons fall sätter punkt för perioden med extrem fixering på börsföretagens VD:ar.

I förra veckan lämnade Johan Stael von Holstein VD-posten för Icon Asien. Tidigare har Marcus Bäcklund lämnat VD-skapet på Cell Network. Liksom Jonas Birgersson byggde de båda stora börsvärden genom agressiv person-PR.

Men nu backar PR-konsulterna från slagorden “VD är varumärket”. Taktiken fungerar inte längre.

”Det man kan lära sig av det här att det gäller att bygga en bild av ett företag som har flera starka ledare. Det tycker jag att Framfab har lyckats med. Johan Wall profilierades tidigt som en naturlig nummer två”, säger Peter Erikson, Riktas grundare.

Peter Erikson tror att tiden är förbi för den extrema personfixeringen kring den nya ekonomins VD:ar.

”Studier i USA visar att de företag som blir riktigt framgångsrika är de som har den bästa ledningsgruppen. Jag tror vi får se fler ledningsduos och troikor som profilieras framöver. Varumärket måste byggas kring en stark ledningsgrupp”, säger Peter Erikson.

Framfabs lappkast efter att ena veckan sagt att Birgersson ska fokusera helt på Framfab och nästa vecka avgå som VD kommenterar Erikson såhär:

”Visst är det märkligt att Jonas Birgersson ena veckan framhävs som så betydelsefull för Framfab och nästa vecka slutar som VD. Jag kan bara spekulera i hur styrelsen har resonerat, att Jonas Birgerssons visionära kraft kan tas tillvara bättre i hans nya roll.”

När det blir för mycket fokus på VD i ett företag kan man till och med ta det som ett varningstecken att det finns för litet att berätta om själva företaget, enligt Erikson.

Henry Rawet, VD för GCI Rinfo, håller med:

”Att göra personlig PR är att bygga fallhöjd. Det är roligt, spännande och ger snabba resultat. Men ju bättre du lyckas, desto högre fallhöjd får du.”

”Det är stora och mycket volatila värden dessa unga chefer som Jonas Birgersson är ansvarig för. Jag tror inte att vi kan förstå vilken press det sätter på en ung person. Det kan föranleda att han ändrar sig snabbt och slutar”, säger Henry Rawet.

”Trycket blev säkert ännu hårdare när han kunde läsa spekulationerna i Vision om att ett stort PR-företag fått betalt för att smutskasta honom.”

PR-konsulterna har dock svårt att tro att något etablerat PR-företag haft ett sådant uppdrag. Smutskastning strider mot branschens etiska regler och risken för upptäckt och de konsekvenser det skulle få anses vara för stora.

Men klart är att Jonas Birgersson har mäktiga fiender. Birgersson har till exempel ohämmat kritiserat Telia på ett sätt som inte varit kutym i svenskt näringsliv tidigare.

PR-konsulterna tror inte att sagan om Jonas Birgersson är slut bara för att han inte längre är VD för Framfab.

”Jonas Birgersson är en äkta visionär. Det är nog bara bra att han inte är operativ VD längre. Jag tror att vi får höra mycket om honom framöver”, säger Henry Rawet.

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase