Slut på de ljuva åren

Sparprogram på storföretagen, börsras och baksmälla efter IT-festen gjorde 2001 till ett mörkt år för konsultbranschen. Det visar årets upplaga av Affärsvärldens årliga konsultguide. Även i de finaste salongerna, hos strategikonsulterna lyser de gyllene åren med sin frånvaro.

Årets upplaga av Affärsvärldens Konsultguide, som utkommer i dagarna, är en studie i rött, i bemärkelsen röda resultatsiffror. Guiden, som i år sammanställs för femtonde gången i ordningen, är landets mest omfattande kartläggning av de rådgivare som slåss om vd-arnas uppmärksamhet. Siffrorna, som avser 2001, vittnar om ett tufft år där lönsamheten sjönk rejält i så gott som alla delbranscher.

Men kanske är det ändå för strategi- och managementkonsulterna som uppvaknandet är extra smärtsamt. Sedan många år har de haft en särställning bland de många konkurrerande konsultbranscher som pockat på börs-vd-arnas uppmärksamhet. De har varit de tyngsta strategerna, de gråaste av alla grå eminenser – nära vd, i bakgrunden vid storaffärerna och ständigt med tillgång till ledningsgruppens öra.

Tvärstopp på marknaden

Efter över två decennier av obruten tillväxt, de senaste åren med runt 25-30 procent, stod marknaden under 2001 i praktiken still. Trögare konjunktur, mindre riskkapital i omlopp och besparingsprogram på de storföretag som utgjort branschens kundunderlag satte rejäla spår i lönsamheten. Enligt Konsultguidens sammanställning lyckades de tio största managementkonsulterna i Sverige öka sin samlade omsättning med blott tre procent.

Accenture fakturerar mest

Accenture är, precis som året innan, etta på managementkonsulttoppen i bemärkelsen att de fakturerat mest. Vinsten reducerades rejält jämfört med 2000 men landade ändå på 138 mkr. På andra plats kommer IBM Business Consulting, som ett resultat av att bolaget tidigare i år valde att växa genom förvärv av Pricewaterhousecoopers konsultdel. Cap Gemini Ernst & Young håller ställningarna väl och ligger kvar på tredje plats. McKinsey däremot, managementkonsulternas mest mytomspunna stjärna, dalar två platser, från tvåa till fyra, och faktureringen minskade från 744 Mkr till 645 Mkr. Däremot är de fortfarande de som fakturerar bäst per konsult i hela branschen. Boston Consulting Group kommer på femte plats och tappade under 2001 cirka 30 Mkr i fakturerade arvoden jämfört med år 2000.

Konsulten Acando, där bland andra Custos är storägare, är ett ljus i mörkret. Företaget lyckades under 2001 växa med 14 procent.

Den generellt försämrade lönsamheten i branschen har resulterat i stora personalneddragningar. Enligt uppskattningar från branschorganisationen Sveriges Managementkonsulter (SMK) har 15-20 procent på de största firmorna, motsvarandes cirka 400-500 personer, tvingats sluta under de senaste 12 månaderna och ingen av de stora konsultjättarna har klarat sig utan att behöva avskeda folk. Snarare tvärtom, menar Anders Grufman, ordförande i SMK.

– Branschen som helhet har dragit ned kraftigt, men i synnerhet gäller det de stora drakarna, när de såg sjunkande framtidsprognoser från storföretagen. Att nedgången har slagit hårt mot dem är ganska ovanligt eftersom det i vanliga fall är dessa som lyckas behålla sina positioner när klimatet hårdnar, säger han.

– En förklaring är att den strategi som varit den dominerande för dem de senaste åren, internationaliseringstanken, fick sig en törn i och med händelserna den 11 september. Det kanske låter underligt, men de slog faktiskt mot hela internationaliseringsbegreppet.

Priserna pressas

En tydlig trend hittills i år är prispress till följd av en svagare efterfrågan. Enligt Konsultguidens siffror låg den genomsnittliga faktureringen per konsult för 2001 på drygt 2,4 Mkr vilket är 8 procent lägre än året innan.

Konsulterna själva vill helst inte kännas vid att priset på deras tjänster skulle vara förhandlingsbara, men kunder vittnar om att det “aldrig varit köparens marknad så som nu”.

Troligtvis ligger sanningen, som så många gånger förr, någonstans däremellan.

– De stora aktörerna är duktiga på att skydda sina prisnivåer, de kapar hellre kostnader när de ska anpassa sig än kompromissar med priset för att sälja mer. Däremot kan det säkert förekomma bland de mindre firmorna, där finns det en gråzon, säger Anders Grufman.

Och framtiden då?

Enligt Mikael Lövgren, Nordenchef för Boston Consulting Group, gör managementkonsultföretagen bäst i att ställa in sig på övervintring.

– Jag tror att vi får leva med den osäkerhet som finns nu minst ett år till och det är vad vi räknar med när vi lägger våra planer, säger han. – Under 2001 stod vi i stort sett still vilket ändå får betraktas som bra jämfört med resten av branschen.

Boston Consulting Group har gått stadigt framåt de senaste åren och kan räkna hem tio år av tillväxt på runt 20 procent per år. Under de gyllene åren 1998-2000 låg den på 30-35 procent per år.

– Mot den bakgrunden är en nästan oförändrad omsättning år 2001, efter “dot-com-erans fall” och en lågkonjunktur, ganska bra. Även i år står marknaden i princip stilla, men vår orderingång ser ändå så pass bra ut så att vi vågar vi hoppas på en svag tillväxt, säger Mikael Lövgren och fortsätter:

– Sedan april-maj har vi börjat se en tendens till att flera av våra kunder byter fokus mot strategi igen. Flera av dem har vid det här laget kanske gått igenom ett, två eller kanske till och med tre, kostnadsbesparingsprogram och har nu, när de sakta men säkert försöker blicka framåt, ett uppdämt behov av strategier.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.