Skyhöga förväntningar på Volvos nye vd
Martin Lundstedt kommer vara på plats när kvartalssiffrorna presenteras i morgon, fredag.
-Ja, jag kommer att vara där. Och sedan börjar jobbet: gå igenom verksamheten, träffa människor och jobba för en bra utveckling, säger han till Affärsvärlden.
Volvokoncernen har rykte om sig att vara spretig och svårstyrd, en bild som hängt kvar sedan Gyllenhammar-epoken då bolaget hade fingrarna i alla möjliga syltburkar.
Om alla varumärken räknas in är AB Volvo i dag världens näst största producent av tunga lastbilar. Men bolaget har aldrig riktigt lyckats dra nytta av sin storlek.
Det finns en hård press på Volvoledningen att fortsätta renodla koncernen. Strukturen måste förenklas, säger en person som följer verksamheten nära till Affärsvärlden.
Men Martin Lundstedt vill inte tala om sina planer innan han tillträtt.
-Man kan väl säga så här. När man går in i en roll så kommer man ju tillsammans med ledning och medarbetare gå igenom bolaget. Det är faktiskt naturligt att det blir första steget. Både strategiskt, taktiskt och operationellt, säger den nye Volvo-vd:n.
***
Detta är en kortversion av artikeln Nu börjar det, från senaste numret av Affärsvärlden. Prenumeranter kan logga in och läsa artikeln i sin helhet här.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.