SKF
SKF:s VD: Oron i omvärlden påverkar även oss
”Alla medarbetare i regionen har livet i behåll. Men det är klart att de är extremt pressade", säger VD:n Rickard Gustafson till Affärsvärlden.
SKF:s kvartalsrapport visar på en avmattning för kullagerjätten från Göteborg. Omsättningen steg 3,2% till 25,7 miljarder kronor för tredje kvartalet, vilket var en bit lägre än vad analytikerna hoppats på. Den organiska försäljningstillväxten var -0,6%, jämfört med 11% samma kvartal året innan. Det justerade rörelseresultatet blev 2,9 miljarder kronor, med en justerad rörelsemarginal på 11,5%.
Aktien steg 2% efter rapporten släpptes.
Den minskande försäljningstillväxten beror framförallt på inställda vindkraftsprojekt i östra Asien och att kunder i Nord- och Sydamerika betat av sina lager. Enligt VD Rickard Gustafson hade bolaget guidat för att första halvåret skulle vara starkare globalt sett medan en viss avmattning skulle komma under andra halver. SKF-VD:n hade och trott att återhämtningen från pandemin i Kina skulle vara starkare.
Hur pass oväntat var detta för er?
“Jag kan inte säga att det är helt oväntat. Det började bra i Q1, blev svagare under Q2 och under sommaren har den besvikelsen ökat. Det som är riktigt överraskande är hastigheten som vindaffären bromsade in i Kina”, säger Rickard Gustafson till Affärsvärlden.
SKF, Mkr | Q3-2023 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q3-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 25 771 | 26 524 | -2,8% | 24 975 | 3,2% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | -0,6 | 11 | |||
Rörelseresultat | 2 567 | 2 862 | -10,3% | 1 929 | 33,1% |
Rörelsemarginal | 10,0% | 10,8% | 7,7% | ||
Justerat rörelseresultat | 2 956 | 3 046 | -3,0% | 2 131 | 38,7% |
Justerad rörelsemarginal | 11,5% | 11,5% | 8,5% | ||
Resultat före skatt | 2 193 | 1 618 | 35,5% | ||
Justerat resultat per aktie, kronor | 4,49 | 2,86 | 57,0% |
SKF hade guidat för 5% organisk tillväxt i just vindkraftssegmentet, men istället landade det på negativa 3% i kvartalet.
“Det sker politiska beslut kopplat till energifrågor i alla länder. Efterfrågan har markant mattats av och vi står väl och väntar på möjligheter och tillstånd som kan ges för nya vindkraftsparker och så vidare. Så behovet finns ju där och industrin står beredd, men just nu så får man inte riktigt agera”, säger Rickard Gustafson.
Hur gör ni för att komma runt det problemet?
“Det är ett ganska svårt problem att komma runt. Det är klart att det finns vindaffärer i andra marknader också, men Kina är världens motor när det gäller vind-industrin och väldigt mycket kapacitet är planerad där. Så det är klart att det är en utmaning”, säger Rickard Gustafson och berättar att SKF därför jobbar mer mot tung industri i Kina och att det fortsatt finns aptit för att bygga annan infrastruktur i landet.
“Så det finns ju möjligheter men att helt på kort sikt kompensera för bortfall i en sån här stor affär, det är svårt. Men det positiva är att marknaden inte är borta utan vi väntar på politiskt klargörande. Förhoppningsvis kommer det någon gång och då är det väl förhoppningsvis proppen ur istället”, säger SKF-VD:n.
Har anställda i Israel
Det geopolitiska läget påverkar ett bolag som SKF med sin globala verksamhet. I augusti dog tre anställda på en SKF-fabrik i ukrainska staden Lutsk efter att en rysk robot träffat byggnaden. SKF har också 10-15 anställda i Israel, vars arbete och liv påverkas efter terrororganisationen Hamas attack mot landet.
Hur påverkas ni av kriget mellan Israel och Hamas?
“Alla medarbetare i regionen har livet i behåll. Det är klart att de är extremt pressade med sina familjer. Men vi har löpande kontakt med dem och naturligtvis jobbar de fortsättningsvis hemifrån. Men i övrigt har det inte någon direkt påverkan på SKF, vi har ingen stor produktion där och det är inte en stor marknad för oss”, säger Rickard Gustafson och fortsätter:
“Men det är klart att det späder på den allmänna oron i världen och den geopolitiska osäkerheten. Vilket naturligtvis smittar av sig på företags vilja att investera och tro på framtiden. Så det är klart att det indirekt har konsekvenser för världsekonomin och därmed för oss”, säger han.
Kan sälja verksamhet för 6 miljarder
SKF är nu klara med den strategiska översynen vad gäller flygverksamheten. Affärsvärlden har tidigare berättat att det är investmentbanken Citi som agerar rådgivare till kullagerjätten. Nu står det klart att SKF kommer fokusera på lager för flygmotorer och flygplansstrukturer. De affärsområden inom flyg som bolaget vill sälja är den flygrelaterade produktionen på anläggningarna i tyska Hanover och brittiska Elgin, där det bland annat tillverkas mekaniska tätningar, ringar och precisionskomponenter av elastomer. Dessa affärsområden har en omsättning på runt 1 miljard kronor per år och skulle kunna värderas till 6 miljarder kronor.
Vad är säljpitchen för de här avyttringarna inom flygverksamheten?
“Det är verksamheter som är väldigt specialiserade i specifika nischer där de är världsledande med väldigt avancerad teknik, har bra kundvärde och en väldigt stark position. De här nischerna är inte jätteintressanta för vad vi vill satsa på, man måste välja vad man vill spendera sitt kapital på. Vi ser att det finns andra områden i aerospace som passar bättre för oss. Det innebär inte att det här är dåliga affärer på något sätt. Men de skulle säkerligen passa jättebra som komplement till andra bolag som är mer fokuserade på de här områdena. Så jag är övertygad om att de här tillgångarna är högintressanta för många bolag.”
Vilken typ av ny ägare skulle vara bra för den typen av verksamheten? Är det någon annan stor industriell spelare?
“Det ska man väl titta på när vi ser vilka som hör av sig och vilka som visar intresse.”
Jag tänker att du med din bakgrund i SAS måste väl ha rätt bra kontakter för detta?
“Det kanske är lite annat än dagliga verksamheten i flygbranschen, men det är klart att jag har en viss insyn och vissa kontakter i flygbranschen”, säger Rickard Gustafson.
Ser fler nischaffärer
Rickard Gustafsons tid som VD på SKF har hittills handlat om bland annat portföljhantering, regionalisering, besparingar och satsningar på tillväxtnischer. AFV Analys skrev i maj att en avyttring av hela fordonsrörelsen skulle vara det mest aktuella spåret för bolagets omvandling, men att det kan vara “svårt att få vettigt betalt i en sådan affär. SKF genomför dock åtgärder som på sikt ska göra fordonsdelen självständig inom koncernen i syfte att skapa ‘flexibilitet'”.
Finns det något mer att sälja av i portföljen?
“Nej. I fordonsportföljen pågår ett väldigt stort förändringsarbete där vi ompositionerar vårt fokus till framförallt elfordon, på tyngre kommersiella fordon och på eftermarknaden. Det ska lyfta vår fordonsaffär till en stadig 8%-ig marginal från 2025 och jag tycker man är på stadig väg”, säger Rickard Gustafson och fortsätter:
“Vi tittar alltid över vår portfölj. Det finns massor med spännande möjligheter för oss att fortsätta vidareutveckla och växa. Det kanske finns också några sådana saker som är liknande det inom aerospace, det vill säga en del fina nischaffärer som vi kan fundera på. Så jag utesluter inte att vi kan hitta lite mer utav det. Men det är ingenting som något stort som vi jobbar med just nu”, säger SKF-VD:n.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.