SKF
SKF:s VD: ”Det är största utmaningen”
Efter fem kvartal med negativ tillväxt och fortsatt svag global efterfrågan, var förväntningarna låga inför SKF:s rapport för Q4 2024. Mot den kulissen ses en organisk försäljningsminskning på 3,1% och en ökad lönsamhet som ett stabilt besked från kullagertillverkaren. Rörelsemarginalen steg till 9,4% för sista kvartalet 2024, jämfört med 7,9% för samma period 2023.
Aktien handlades ner 1,5% under.
Du har presenterat många kvartal som börs-VD. Hur nöjd är du med den här på en skala?
“Oj, det var en svår fråga. Varje rapport är unik i sig, men vad som gläder mig är att vi återigen visar att vi gör vad vi sagt. Och att det leder till motståndskraft i vår lönsamhet, trots att vi lever i en volatil värld. Det ser vi både på helåret och kvartalet”, säger Rickard Gustafson, sedan 2021 VD och koncernchef för SKF och som under tio år dessförinnan var VD för SAS.
Ert marginalmål är fortfarande 14%, men det har inte uppnåtts på länge. När gör ni det?
“Det är riktigt, det målet är fast och vi är måna om att sträva mot det. Men det är klart, de senaste sex kvartalen har vi levt i kraftig motvind, med negativa volymer och negativ organisk försäljning. Men tack vare de strategiska åtgärder vi genomfört står vi rustade att dra nytta av lönsam tillväxt när den vänder.”
Behåller marknadsandelar
Framför allt är det svag efterfrågan i Kina och Europa som tynger koncernen. Eftersom Kina står för cirka 20% av den totala försäljningen, och Europa (som del av EMEA) för närmare 40%, utgör de underpresterande områdena tillsammans en lejonpart av den totala intjäningen.
Hur mycket av den negativa tillväxten kan hänföras till konjunkturen?
“Merparten. Vi upplever inte att vi förlorar marknadsandelar i de stora industrivertikalerna. Däremot finns en viss del som jag inte kan eller vill kvantifiera, som varit att vi valt att kliva av en del olönsamma affärer under 2024”, säger Gustafson.
Alla konkurrenter har inte rapporterat för det fjärde kvartalet ännu, så VD är försiktig med att bryta ner bilden av marknadsandelsutvecklingen i geografier och vertikaler.
“Det är ganska stabilt, om jag ska vara ärlig, mellan de stora spelarna globalt. Vi håller vår ledande ställning och ser att vi går väldigt bra inom elfordon, flyg och industridistribution. Generellt tycker jag att vi håller uppe vår konkurrenskraft väl”, säger han.
När efterfrågan kan få konjunkturvind i seglen vill han inte sia om.
“För det första kvartalet ser vi en relativ svag utveckling. Viktiga index som PMI börjar röra sig i rätt riktning, från låga nivåer. Det är en indikator, men jag törs inte dra det så långt att jag ser en vändning”, säger han.
En procent i taget
För att bemöta efterfrågevariationerna säger Gustafson att man hela tiden arbetar “i högt tempo” med regionalisering för att öka flexibiliteten.
“Vi anpassar vår kostym efter hur olika regioner utvecklas. När det går flyttar vi produktionskapacitet dit efterfrågan finns. Men det kan förstås inte ske från ett kvartal till ett annat. Det kan ta flera år” säger han.
För att illustrera säger han att SKF under 2024 lyfte den regionala närvaron i Nord- och Sydamerika med 3 procentenheter, till strax under 70%. Och med 5 procentenheter i Asien, till 68%.
“Det är en indikation på att det inte är massiva skiften som sker på ett år”, säger han.
Följer inga valutor
Valutaeffekter påverkar era resultat avsevärt. Skulle ni kunna skifta verksamhet till Sverige om man tror att kronan kommer att vara permanent låg?
“Vår långsiktiga produktionsutveckling styrs inte av valutan. Den är volatil och vi kommer aldrig att kunna hålla samma tempo i omstöpningen av vårt totala tillverkningskapacitet och våra värdekedjor med det tempo valutor växlar i. Så nej”, säger Gustafson.
Däremot har SKF jobbat mycket med prissättning och produktmix för att motverka effekterna av den svaga efterfrågan. SKF:s prissättningsmakt i rollen av underleverantör har dock ifrågasatts av analyshuset Kepler Chevreux.
“Det där kan man diskutera. Jag tycker vi visat under hela den här perioden av svag efterfrågan – vilken inneburit ett kapacitetsöverskott globalt – att vi hållit i vårt pris och presenterat en positiv prismix kvartal efter kvartal efter kvartal.”
Tiden mogen för spin-off
Störst händelse på horisonten för SKF, och en stor händelse för hela Näringslivssverige, är den aviserade avknoppningen av fordonsverksamheten. Idag motsvarar den cirka 30% av koncernens omsättning, och är planerad för första halvåret 2026.
Rickard Gustafson säger att det inte var en del av överenskommelsen när han tillträdde för 3,5 år sedan att han skulle genomföra en spin-off. Det var en strategisk översyn som uppenbarade värdet.
“Allt eftersom vi jobbade tänkte vi ‘jomen tiden är nog mogen. Nu har vi kommit så långt med den autonoma uppsättningen att vi borde kunna ta det hela vägen ut’. Och vi fann en väldig samsyn i ledningen och styrelsen att det är den vägen vi ska gå”, säger han.
Skillnaden på rörelsemarginalen i verksamhetsdelarna är avsevärd. På industrisidan var den 13,4% för helåret 2024, jämfört med 3,6% för fordon, som pressas av usel utveckling i automotive-industrin.
Vad kan självständigheten bidra med som lyfter fordon? Förutsättningarna förblir ju i princip desamma.
“Nej, förutsättningarna är inte desamma när vi sitter ihop så här. Dynamiken är väldigt olika i affärerna. Fordonsverksamheten lever med långa, stora kontrakt och massproduktion. Man jobbar väldigt nära relativt sett få kunder, det vill säga stora fordonstillverkare”, säger han och kontrasterar med industriaffärens många kunder, industrivertikaler, och kundanpassade produktionslösningar.
“Att försöka mixa det här – fabriker som är bra på snabba omställningar och på massproduktion i långa serier – det är helt olika saker. Nej, vi ser att det absolut skapas bättre förutsättningar för båda delar”, säger han.
Men de drivs redan separat till stor del. Är det toppledningens fokus som ska göra så stor skillnad?
“Dels ledningens fokus. Och ja, det drivs delvis separat. Men en tredjedel av fordonsverksamheten sitter fortfarande väldigt ihop med industridelen. Det är där som problematiken sitter och den du kommer åt med det här.”
På SKF:s kapitalmarknadsdag, som planeras till den 11 november, kommer marknaden att delges detaljerna kring avknoppningen. “Vi kommer inte att pytsa ut information under vägen”, sade Gustafson under konferenssamtalet efter rapporten.
Vilken är skilsmässans största utmaning?
“Två tredjedelar är relativt straight forward, de som har med hjul att göra, och eftermarknaden. Där är produktion och värdekedjor relativt isolerade redan idag. Utmaningen är den sista tredjedelen, det som går in i drivlinorna. Det finns stora överlapp mellan tillverkningskapacitet och produktsortiment”, säger Rickard Gustafson.
Rapporten i korthet
- Omsättningen steg 1,2% till 24 725 miljoner kronor (24 438). Utfallet kan jämföras med Modular Finance analytikerkonsensus som låg på 23 209. Den organiska försäljningstillväxten var -3,1% (-1,9).
- Rörelseresultatet blev 2 331 miljoner kronor (1 925), väntat rörelseresultat var 2 348. Rörelsemarginalen var 9,4% (7,9).
- Justerat rörelseresultat uppgick till 2 735 miljoner kronor (2 929), väntat var 2 635, med en justerad rörelsemarginal på 11,1% (12,0).
- Styrelsen föreslår höjd ordinarie utdelning till 7,75 kr per aktie, från 7,50 kr.
- Mats Rahmström är föreslagen som ny ledamot till SKF:s styrelse. Rahmström var VD för Atlas Copco fram till april förra året.
- Wallenberg-familjen är storägare i SKF med 15% av kapitalet och 29% av rösterna via ägarbolaget FAM. Andra störste ägare är Cevian, som klev in 2022 och har 7,9% av kapitalet med 5% av rösterna.
LÄS MER
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.