Kullagerjätten om möjlig försäljning av flygverksamhet: ”Ska få ta sin tid”

SKF lämnade en Q2-rapport som var starkare än väntat. Aktien tappar dock 1% i handeln. Det finns ett antal rekord i siffrorna, uppger VD Rickard Gustafson. Men om försäljningen av flygverksamheten, som enligt källor till Afv ska dra igång efter sommaren, är han fåordig. "Strategisk översyn ska inte vara synonym med avyttring", säger SKF-VD:n.
Kullagerjätten om möjlig försäljning av flygverksamhet: ”Ska få ta sin tid” - SKF Rickard Gustafsson
SKF:s VD Rickard Gustafsson.

Omsättningen för verkstadsbolaget SKF steg 14,7% till 27,1 miljarder kronor under det andra kvartalet, vilket var drygt 100 miljoner kronor mer än analytikerkonsensus. Rörelseresultatet växte kraftigt jämfört med samma kvartal ifjol, då rörelsemarginalen kom in på 11,8% för andra kvartalet i år jämfört med 6,7% under samma period förra året.

“Jag tycker att vi levererar en stark rapport med de flesta av våra finansiella nyckeltal som är bättre jämfört med samma period föregående år. Det finns ett antal rekord i siffrorna också, i absoluta termer, vad gäller försäljning, justerat rörelseresultat och även kassaflöde”, säger Rickard Gustafson, VD på SKF, till Affärsvärlden.

“Det som är viktigt att poängtera är att det inte är en slump att det blev så. Det dedikerade och fokuserade arbete som duktiga medarbetare hos SKF som har gjort att vi kan bygga ett momentum i vår strategiska omställning”, fortsätter han.

SKF växer i lönsamhet och har god tillväxt inom det som bolaget kallar cleantech, det vill säga affärsområden som tåg, elfordon och vindenergi.

“Det visar att vi har en stark plattform att stå på inför framtiden”, säger Rickard Gustafson.

Syns i siffrorna

Varulagret är något som kullagerjätten arbetat med att få ned över tid. I rapporten framgår att varulagret har ökat något, till 26,8 miljarder kronor i juni 2023, jämfört med 26 miljarder som det låg på i december 2022. Något som också syns i kassaflödena.

“Även om vi har brutit en trend, ska man vara försiktig då det bara är en datapunkt som är avvikande nu. Vi har arbetat oerhört intensivt i bolaget med att sänka lagernivåerna. Vi är glada att se att det börjar synas i siffrorna nu”, säger Rickard Gustafson.

Affärsområdet flygindustri är något som kullager-VD:n lyfter fram som en stark och positiv utveckling.

“Det växer rejält. Flygindustrin är en industri som var nedtryckt i skorna under pandemin och som nu kraftigt svänger tillbaka. När man jämför med väldigt utmanande perioder för ett år sedan så blir det såklart att det växer rejält”, säger Rickard Gustafson.

Måste inte sälja

I december förra året aviserade SKF att bolaget skulle göra en strategisk översyn av just flygindustriområdet, kallat SKF Aerospace. Förslaget ska ha kommit från aktivistfonden Cevian med finansmannen Christer Gardell i spetsen, men detta tillbakavisades av bolaget, enligt Di.

Avvyttringen skulle kunna ge bolaget cirka 6 miljarder kronor.

Enligt Affärsvärldens källor lär en försäljningsprocess dra i gång efter sommaren, där investmentbanken Citi har säljmandatet.

Kommer ni inleda en säljprocess nu efter sommaren?

“Det vill jag inte spekulera i. Det är helt riktigt att den strategiska översynen pågår. Det innebar att vi faktiskt tittar på allt ifrån att avyttra till att själva köpa på oss mer och växa den verksamheten. En strategisk översyn ska inte vara synonym med avyttring. Vi tittar brett och det arbetet har god framdrift, men vi är inte riktigt klara ännu”, säger Rickard Gustafson och tillägger:

“Jag står fast vid det vi tidigare sagt: att det här arbetet ska få ta sin tid, men innan 2023 års utgång så kommer vi att komma tillbaka och berätta vad vår konklusion är.”

Fabriksflytt ingen Brexit-effekt

I slutet av maj blev det känt att SKF flyttar sin tillverkning av sfäriska rullager från fabriken i Luton, Storbritannien, till Poznan i Polen. Drygt 300 medarbetare berörs.

Är det en effekt av Brexit som ni gör den här konsolideringen?

“Det är drivet av ett behov av att i Europa konsolidera vår verksamhet som av historiska skäl är lite spretig i vad vi har i vår tillverkning och att vi behöver effektivisera. Det är den stora drivkraften”, säger Rickard Gustafson.

“Sen på marginalen gör Brexit att vi slipper vissa tullar och så vidare efter flytten, men det är inte det som har drivit det caset. De här planerna fanns redan och tankarna har funnits länge och har egentligen ingenting med Brexit att göra.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.