Skandia vilseleder

Skandia jämför äpplen med päron i sina annonser, och slarvar dessutom med siffrorna.

Halvsidesannonsen härintill (se den tryckta tidningen, nummer 14/1997, PP sidan 10) fanns i de större dagstidningarna lördagen före påsk. Till synes gör den en objektiv jämförelse mellan tre olika sparalternativ.

Men tittar man lite närmare på jämförelsen ser man att den är grovt missvisande.

1. Det avgörande felet är att Skandia jämför den framtida avkastningen på privatobligationer med den historiska avkastningen för sina egna produkter. Det är ungefär lika relevant som om en bilhandlare skulle jämföra prestanda hos den senaste Volvomodellen med en Volkswagen från 1963.

Att man måste jämföra avkastningen under samma tidsperiod för att kunna dra några som helst meningsfulla slutsatser är så grundläggande att även marknadsavdelningen på Skandia måste känna till det.

Det korrekta hade varit att jämföra den historiska avkastningen för privatobligationer under respektive period med vad Skandia har presterat för sina kunder.

Men att tala om att de privatobligationer som såldes 1992 tidvis gav över 15 procent avkastning inser de flesta inte är så meningsfullt för den som skall fatta ett placeringsbeslut idag. Av precis samma skäl är det ganska ointressant vad Skandia Link har givit de senaste fyra åren.

Visst, det är allmänt känt att aktier först gav en dålig avkastning 1990, 1991, 1992 och 1994, men att de givit en mycket god avkastning 1993, 1995 och 1996.

Men för läsaren av annonsen är det rimligen mer intressant vad Skandia kommer att ge för avkastning de kommande fem åren. Det är ju denna avkastning som skall jämföras med privatobligationens 6,5 procent per år.

2. Skandia anger en felaktig ränta för privatobligationer med fem års löptid. »5,8 procent (dagens ränta 5-årig obligation)« står det överst i annonsen. I samma dagstidningar kunde man konstatera i tabellen från obligationsbörsen SOX att privatobligationer med förfall 020315 dagen före gav omkring 6,5 procent avkastning per år.

Skandia kan inte försvara sig med att räntorna ändrat sig 0,7 procent efter den tidpunkt som de hade möjlighet att ändra i annonsen. Man måste gå tillbaka till slutet på februari för att hitta räntor under 6 procent på femåriga privatobligationer. Och annonser i dagstidningarna kan man idag ändra så sent som dagen före publiceringen.

3. Ett annat trick som Skandia använder sig av är att bortse från att de placeringsalternativ som jämförs innebär helt olika risktagande. En privatobligation ger en fast nominell ränta och ger alltså mycket låg risk. Skandia Link består däremot till stor del av aktiefonder, som inte ger någon som helst garanti.

4. Inget nämns om skillnaden i avgifter. Vid en femårig placering är köpavgifterna klart betungande hos Skandia. En privatobligation däremot kostar ofta bara 100 kronor.

Affärsvärlden har flera gånger tidigare kritiserat Skandias marknadsföring (se senast »Skandia Links hutlösa avgifter« i 38/96 och »Skandia Links fula trick« i 44/96).

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.