Skandia rasar på försäljningssiffror
Skandias försäljning hamnade på 12 miljarder kronor jämfört med 19,1 miljarder för samma period förra året. Det är försäljningssiffror som senast redovisades under 1999. I februari 1999 låg försäljningen på drygt 8 miljarder kronor.
Hittills i år har försäljningen backat med 30 procent till 25 miljarder kronor.
Utvecklingen rimmar illa med aktiemarknadens gamla förväntningar om 20-30 procents tillväxt av egen kraft. I bokslutet för 2000 talade VD Lars-Eric Petersson fortfarande om tvåsiffrig försäljningstillväxt. Nu verkar det snarare finnas en risk för att försäljningen till och med faller under 2001.
”Det är den fortsatta negativa utvecklingen och turbulensen på aktiemarknaderna som har påverkar nyförsäljningen negativt. Däremot har vi tagit marknadsandelar vilket visar att Skandia som företag gör ett fortsatt bra arbete”, säger Harry Vos, ansvarig för investerarrelationer på Skandia.
Bland annat pekar Harry Vos på att Skandia har över 10 procent av den rena nyförsäljningen på den amerikanska marknaden. Statistiken, som tidigare inte redovisats, kommer från undersökningsinstitutet Vards. Skandias marknadsandel för bruttoförsäljningen hamnade på 6 procent, en ökning jämfört med 5,5 procent förra året. I bruttoförsäljningen ingår interna korsförsäljningar, något som Skandia inte ägnar sig åt.
”Vi tar marknadsandelar även i Sverige och Storbritannien. Under slutet av förra året hade vi över 12 procent av fondförsäljningen i Storbritannien jämfört med 8 procent mot slutet av 1999 och i Sverige hade vi en marknadsandel på 34 procent jämfört knappt 20 procent året innan”, säger Harry Vos.
Men vad spelar marknadsandelar för roll när aktiemarknaden handlat upp Skandiaaktien genom att dra ut försäljningstrender upp i himlen? Försäljningen på varje delmarknad pekar i oroande riktning:
# På USA-marknaden halverades försäljningen under februari till 1,3 miljarder dollar jämfört med samma månad förra året.
# I Sverige såldes försäkringar för 1,7 miljarder kronor (1,9).
# I England var försäljningen oförändrat 0,5 miljarder pund.
# Inte ens nya marknader har hållit emot. Där sjönk försäljningen till 2,6 miljarder kronor (3,1).
Skandias februarisiffror har påverkats negativt av att februari har färre antal försäljningsdagar än januari. Enligt Harry Vos har det påverkat försäljningen negativt med ungefär 10 procent, det vill säga cirka 1,2 miljarder kronor. Samtidigt har positiva valutaeffekter lyft resultatet försäljningen för janurai och februari med 1,5 miljarder kronor.
I den inledande handeln sjönk Skandias aktie med 5 procent till 109 kronor. Sedan årsskiftet är nedgången nära 30 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.