SKANDIA: Fler affärer krävs
I måndags föll ännu en pusselbit på plats i Skandias arbete medatt sälja verksamheterna vid sidan av kärnaffären, som ärnordisk sakförsäkring samt internationellt fondsparande inom AFS(Assurance & Financial Services).
Merparten av återförsäkringsaffären säljs till Hannover Re.Härmed befästs den internationella trenden som går ut på attförsäkringsbolagen koncentrerar sig på att göra det de är bästpå. Därför säljer bolag som Skandia medan aktörer som HannoverRe och Swiss Re expanderar. Måndagens affär ger Skandia enreavinst på en kvarts miljard kronor och att man får losslikvida medel på fyra miljarder.
Skandialedningen har uttryckt klara ambitioner att renodlabolaget. Informationen till aktiemarknaden har blivit väsentligtbättre.
Förutom den sålda återförsäkringsrörelsen har beslut ocksåtagits om att avveckla den under många år blödandebilförsäkringsrörelsen i Italien och att sluta tecknadirektförsäkring i USA.
Strukturbesluten har, tillsammans med den starka potentialen förAFS, givit god utdelning i aktiekursen som klättrat 70 procent iår jämfört med 40 procent för Trygg-Hansa och dryga 30 procentför Generalindex. Aktiemarknaden har uppenbarligen förtroendeför Lars-Eric Petersson, som tillträdde som VD vid årsskiftet.Men det förtroendet förutsätter nog att renodlingen löper på ihygglig takt. Och när det gäller stängningen av den italienskarörelsen verkar Skandia skynda långsamt. Detta är i och för siginte unikt. Försäkringsaffärer innebär ofta långsiktigabindningar mellan kund och leverantör, vilket inte minst Trygg–Hansa fått uppleva genom sitt utdragna engagemang i amerikanskaHome.
Det tar tid att klara ut sådana affärsrelationer.Skandialedningen låter också förstå att man måste ta det varsamtför att inte störa relationer med banker, mäklare, myndigheter,kundföretag och allmänhet i samband med att AFS introduceras iItalien.
AFS är långsiktigt mer värdefullt än bilförsäkringarna, så dehänsynen kanske har fog för sig. Men om nu Skandia har somambition att tala tydligt om sin verksamhet och strategi bordeman också offentligt berätta om dessa överväganden. Några hänsyntill AFS behöver dock ledningen knappast ta när det gällersakaffären i Storbritannien. Skandia köpte bolaget NationalInsurance Group (NIG) i slutet av 1980-talet till skulle detvisa sig – ett alltför högt pris. NIG har gått allt sämre påsenare år, trots att marknaden är en av de starkaste i Europa.Förklaringen är intensivare press på premierna, inte minst inombolagets huvudområde motorförsäkring.
NIG hör inte till kärnaffären och borde alltså ut ur koncernen.Men Skandia säger sig invänta bättre tider för att få ut etthögre värde på NIG. Under tiden görs enligt årsredovisningenkraftfulla satsningar för att utveckla företagssegmentet ochhem/villamarknaden.
De orden stämmer inte med målet att koncentrera verksamheten påkärnaffären. Det är dessutom högst tveksamt om de bättre tidernakommer. Bilförsäkring är, inte minst i Storbritannien, engenommogen produkt där till och med hypereffektivadirektsäljande bolag (som använder telefon och reklam för att nåsina kunder) har problem med lönsamheten.
Aktiemarknaden skulle nog föredra klara besked om NIG frånledningen, även om en avveckling skulle innebära ännu någonmiljard eller så i nedskrivning. Resurserna finns, inte minstefter affären med Hannover Re.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.