Skandia blåser kunderna på miljardbelopp

Skandias försäljning av Skandia Asset Management till Den Norske Bank är ett sätt att lura Skandia Livs 1,2 miljoner försäkringstagare på miljardbelopp. Det är livkunderna som äger den nuvarande kundrelationen till Skandia Asset Manegement, inte Skandia AB. Men värdet av den kundrelationen tillfaller nu i sin helhet Skandias aktieägare.

Det blir den enda hårda slutsatsen när Ekonomi24 försöker gå igenom de avtalsvillkor som Skandia Liv nu tecknar med Den Norske Bank.

Slutsatsen att pengarna – mer än hälften av de 3,2 miljarder som Skandia AB tjänar på affären – borde hamna hos livförsäkringstagarna får även stöd av Finansinspektionens rättschef Bo Lundgren, som redan godkänt transaktionen. Livportföljen utgör 200 miljarder av de 280 miljarder under fövaltning som affären omfattar.

”Utifrån livförsäkringstagarnas perspektiv är transaktionen av förvaltningstjänsten att se som ett affärsmässigt avtal mellan livförsäkringstagarna och DnB”, säger Bo Lundgren.

Borde då inte pengarna som nu tillfaller Skandia AB inte tillfalla livförsäkringstagarna istället? ”Jo, så kan man se det.”

Men hur kan då FI godkänna en affär där värdet av livförsäkringstagarnas förvaltningsuppdrag i sin helhet tillfaller Skandia? ”Men i praktiken har ju inget förändrats. Livbolaget har en relation till Skandia redan idag som man betalar en löpande avgift för”, säger Bo Lundgren.

Vad Skandia AB har gjort är därmed att på ett bräde plocka hem värdet på den ”eviga” kundrelation som Skandia Liv AB:s direktörer anser att Skandia har med Skandia Asset Management, men som inte existerar i verkligheten.

Livbolag har enligt lagen nämligen inte rätt att teckna långsiktigt bindande förvaltningsavtal. Trots det kan förvaltningsavtalet mellan Skandia Liv och Skandia AB kan faktiskt ses som ”evigt” idag. Flera personer i Skandia Livs styrelse utgörs av Skandiafolk, som ordförande Jan Carendi och ledamoten Lars-Eric Petersson, även VD i Skandia, och de säger förstås aldrig upp ett förvaltningsavtal som är en lönsam affär för Skandia AB.

“Så som upplägget ser ut verkar det mer vara en smart sale-lease-back-affär där Skandia AB får pengar idag utan att något egentligen hänt. Avtalet med DNB kommer sannolikt aldrig att sägas upp och livtagarna har lurats på miljardbelopp”, säger en försäkringskunnig person till Ekonomi24.

Men det är bara om Skandia Asset Management uppenbarligen missköter sitt förvaltningsuppdrag som Finansinspektionen rycker ut till försäkringstagarnas undsättning.

På Skandia vill ingen säga hur förvaltningsavtalet mellan Skandia Liv och DNB är konstruerat.

Skandias IR-chef Harry Voss har i ett antal samtal med Ekonomi24 gett flera olika versioner av avtalet och sagt att det löper allt ifrån fem år, att det förnyas automatiskt löpande, till att det bara är allmänt långsiktigt med klausuler som möjliggör uppsägning. Den sista versionen lyder så här:

”Avtalet med DNB är förstås långsiktigt. Det måste finnas en stabilitet i kundrelationen. Det går självfallet att sägas upp, men utvärderingen görs efter några år. Men att Skandia Liv skulle säga upp avtalet ska nog ses som en ren teoretiskt eftersom vi förutsätter att förvaltningen av Skandia Livs portfölj förblir lika framgångsrik som hittills”, säger Harry Voss.

Evighetsresonemanget håller förstås inte för närmare granskning. Så länge det är Skandia Liv som sätter upp ramarna för förvaltningsuppdraget borde livbolaget när somn helst kunna byta leverantör av den dagliga förvaltningstjänsten.

Till saken hör att Skandia Liv har rykte om sig att betala ett högt förvaltningsarvode till Skandia Asset Management, och det framtida värdet av det tillfaller även det Skandias aktieägare utan att livtagarna får någon kompensation alls.

Det här är inte första gången Skandiadirektörerna missbrukar sin makt över livförsäkringstagarnas pengar i syfte att istället stärka Skandia AB:s balansräkning. Strax före jul förra året köpte exempelvis Skandia Liv aktier i sakbolaget If från Skandia AB.

”Frågan man ställer sig är hur pressad likviditetssituationen i Skandia egentligen är. Direktörernas affärer blir ju bara underligare och underligare”, säger en föräkringskunnig person till Ekonomi24.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group