Sju frågor: vd Magnus Welander


Vilka är de största förändringarna du genomfört sedan du tillträdde som vd 2010?

– Thule har genomgått en stor ompositionering och fokuserat om som konsumentföretag. Vi har avyttrat av ett antal divisioner som sysslade med bland annat dragkrokslösningar, integrerade takrelingar och en del andra cykliska lågmarginalprodukter. Totalt har cirka 2 miljarder kronor i omsättning avyttras. Samtidigt har Thule ökat investeringarna i egen produktutveckling som resulterat i en stabil tillväxt.


Hur stor marknadsandel har ni?

– Om man tittar på vår huvudkategori som tillsammans utgör 60 procent av vår omsättning, det vill säga takräcke, cykelhåll­are, kajakhållare och takboxar, har vi en marknadsandel kring 50 procent. Thule är sex gånger större än vår närmaste konkurrent inom denna kategori. Inom övriga är det generellt sett mer konkurrens och fragmenterat.


Varför är ni så dominerande?

– Vi har varit verksamma i branschen i över 50 år. Det är stora inträdesbarriärer och vi har skapat ett antal stordriftsfördelar. Många av våra produkter måste till exempel vara godkända i trafiken och det är en mängd legala krav som måste uppfyllas. Man måste helt enkelt kunna köra på Autobahn i 160 med grejerna på bilen och känna sig säker.


Vad är er strategi för tillväxt?

– Vårt finansiella mål innebär att vi först och främst fokuserar på organisk tillväxt om minst fem procent per år. Inom vår huvudkategori erbjuder vi betydligt fler produkter än våra konkurrenter och vi är trygga med att växa minst fem procent per år. Den andra tillväxtdelen är de helt nya produktkategorierna som vi nyligen lanserat och det blir vårt fokusområde under 2016. Eventuella förvärv kommer sannolikt några år fram i tiden.


Har ni några säsongsvariationer i er försäljning?

– Thules största försäljningssäsong är när människor är som mest aktiva utomhus och vill göra mest grejer och ha med sig sina prylar. Den säsongen inträffar mellan maj och september. Därmed är det andra och tredje kvartalet bolagets största.


Hur ser er skuldsättning ut?

– Ett av våra finansiella mål är att upprätthålla en kapitalstruktur definierad som nettoskuld i relation till ebitda-resultatet om cirka 2,5 gånger. När vi gick till börsen i november 2014 var den kvoten 3,5 och i den senaste rapporten sjönk den till 3. Sakta men säkert så kommer vi nå det målet, det är vi trygga med.


Finns det något aktiemarknaden missuppfattat med Thule?

– Det är främst två saker. För det första står Sverige bara för tre procent av vår omsättning. Med andra ord att Thule är ett betydligt tyngre och större globalt varumärke än vad många tror. För det andra har många bilden att Thule är ett takboxföretag. Det är en viktig produkt, men vår övriga verksamhet bidrar med 87 procent av omsättningen. Cykelhållare är till exempel ett större område för oss än vad takboxar är.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF