Afry (f.d. ÅF)
Sju frågor: vd Jonas Wiström
Vad har varit de främsta drivkrafterna för ÅF:s starka framfart på börsen de senaste tio åren?
– Under dessa år har ÅF ökat lönsamheten betydligt samtidigt som vi har haft en hög tillväxt. Företagskulturen i ett bolag är det viktigaste, men den tar samtidigt lång tid att förändra. I dag har ÅF en annan kultur och en annan inriktning där vi även är mycket mer internationella än tidigare.
Vilket nyckeltal är du mest stolt över under din tid som vd?
– Utan tvekan att ÅF:s popularitet som arbetsgivare hos yrkesverksamma ingenjörer är så mycket större. När jag började var vi rankade på plats 85. I dag ligger ÅF på andra plats i Sverige och på topp 20 i Europa. ÅF:s varumärkesresa har varit oerhört viktig. Den resan hade inte gått att göra utan ett förbättrat resultat och tillväxt, de hänger tätt samman.
Ni har börjat året med två förvärv samt emitterat ett obligationslån. Hur går tankarna kring förvärv?
– Det fanns ett väldigt stort intresse för obligationslånet på 700 miljoner kronor på marknaden, vilket gav oss mycket goda villkor. Vårt förvärvsutrymme är cirka en miljard kronor. Lämpliga förvärv är de som gör att vi växer inom infrastruktur och samhällsbyggnad samt forsätter att konsolidera marknaden för industrikonsulter. Fokus är att växa inom områden som redan är lönsamma. Trots att vi har en ledande position så jobbar vi fortfarande på en fragmenterad marknad med stort utrymme för tillväxt. Norden är vårt absoluta fokus.
Har prislappen på förvärven stigit i takt med börsen?
– Det har påverkat lite grann, men inte så extremt som vi har sett tidigare. Prislappen är givetvis viktig, men potentiella synergier är ännu viktigare när vi letar förvärv. Den vanligaste anledningen till att affärer inte blir av hos oss är att synergierna inte är tillräckliga snarare än att priset är för högt.
Det ser ut som att er rörelsemarginal har parkerat kring drygt 8 procent de senaste åren. Vilka åtgärder krävs för att nå ert mål om 10 procent?
– Kortsiktigt är det att försöka öka debiteringsgraden ytterligare lite grand. Dessutom ökar division Infrastruktur sin betydelse inom ÅF. De växer snabbare än något annat område inom ÅF och tar marknadsandelar på sin marknad. Infrastrukturmarknaden är stark och kommer fortsätta att vara stark. Även om jag tror att energibranschen kommer fortsätta vara svag så kan vi förbättra lönsamheten inom division International.
Hur ser du på resten av 2015?
– Inledningen av första kvartalet var lite svagare än väntat, men avslutningen stark med stigande debitering. Vi ser ökad efterfrågan inom industriområdet även om industrikonjunkturen fortsatt är ganska svårbedömd. ÅF:s infrastrukturportfölj är större än någonsin och vi växer snabbare och tjänar mer pengar än någon annan konkurrent på den marknaden.
Är det någonting som aktiemarknaden har missat vad gäller ÅF?
– Jag tror inte att alla inser vilken tillväxtpotential som faktiskt finns i Norden, framför allt i Sverige och Norge. De flesta tycker att ÅF är så stora att det inte går att växa särskilt mer här i Norden. Vi ser tvärtom att den största tillväxtpotentialen för oss är i Norden. Dessutom gör vi så mycket mer kombinationsaffärer i dag mellan våra divisioner inom infrastruktur, energi och industri. Det tror jag inte är helt känt och det är de projekten som ökar snabbast just nu.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.