Blackberry
Sju bolagsjättar som försvann
1. AOL. Ledande tech-bolag som såg till att USA kom online när internet var ungt och det var uppringning som gällde. Men modernare sökmotorer och kabelföretag sprang om. Efter ett katastrofalt sammangående med Time Warner år 2000-2009 såldes AOL i fjol till Verizon.
2. Kodak. Bildades redan på 1800-talet och tog fotografering till den breda massan. På 1980-talet hade företaget runt 130 000 anställda. Men Kodak lyckades aldrig hänga med i det digitala skiftet och ansökte om Chapter 11-skydd 2012.
3. Woolworth. Varuhuskedja som dominerade lågprismarknaden under tidigt 1900-tal. När kedjor som Walmart och Target växte upp i köpcenter i förorterna förföll Woolworth och stängde sina sista 400 varuhus i USA 1997.
4. Blockbuster. USA Today skriver att filmuthyrningskedjan kanske var dömd att falla när internet och on-demand-tjänster växte fram. Bolaget ansökte om rekonstruktion 2010. De sista butikerna slog igen 2013.
5. Blackberry. Det kanadensiska bolaget hade en gång i tiden smartphone-marknaden i sin hand. Sedan kom Iphone och Android. Innan Apple och Google gav sig in på marknaden stod Blackberry för mer än 50 procent av marknaden. 2012 hade andelen sjunkit till under 5 procent. I dag är den runt 0,3 procent, skriver USA Today.
6. Myspace. En gång världens största sociala medium med 75 miljoner aktiva användare. Sedan kom Facebook och rusade förbi 2008. Myspace ägdes en period av News Corp som sålde det till bland andra Justin Timberlake för en bråkdel av vad man betalat. I februari i år köptes det av Time Inc.
7. Pan American Airways. Bolaget – oftast kallat Pan Am – var USA:s största internationella flygbolag. Efter att den amerikanska flygmarknaden avreglerats och bolaget försökt skapa ett inrikesnätverk på 1980-talet kollapsade det 1991. De internationella linjerna togs över av Delta Airlines.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.