SJ:s VD efter kritiken: ”Chefen skrev i affekt – det var ett stort misstag”

VD:n Monica Lingegård svarar nu på kritiken som riktas mot SJ. Försäljningschefen, som ingår i hennes koncernledning, agerade i affekt och hade ingen rätt att hota med uteblivna uppdrag, menar hon. Han borde heller inte kontaktat krönikörens arbetsgivare. Trots det har hon fortsatt förtroende för chefen.
SJ:s VD efter kritiken: ”Chefen skrev i affekt – det var ett stort misstag” - Kopia av Kopia av Kopia av Namnlös design-1
Foto: SJ och TT

SJ:s VD Monica Lingegård tar avstånd från försäljningschefens Mats Almgrens agerande efter en Affärsvärlden krönika. SJ kommer heller inte gå vidare med någon polisanmälan säger hon.

”SJ står inte bakom de där följdkommentarerna. Vi var överens om att vi tyckte ordvalen var väldigt olyckliga och det var många som mådde dåligt i SJ och jag stannar där. Resten är ingenting som SJ står bakom”, säger Monica Lingegård.

Många av hennes medarbetare tog illa vid sig av krönikan, som handlar om att SJ har svårt att kommunicera med sina kunder, menar hon. Krönikören Fredric Thunholm skrev bland annat att han ”är emot våld av alla de slag” men att om någon skulle fråga honom om han ”hade lust att ta med en högaffel och några facklor för att tåga mot SJ:s huvudkontor, ja, då hade jag följt med”.

”Vi kan absolut göra saker bättre, men den där artikeln eller krönikan, den kändes omodern faktiskt och oförskämd. Det var väldigt många som tog illa vid sig och därför reagerade vi”, säger Monica Lingegård.

”I affekt och helt ogenomtänkt”

SJ reagerade bland annat genom att kollegan i koncernledningen, Mats Almgren, efter krönikan kontaktade Fredric Thunholms arbetsgivare, mediebyrån GroupM. I ett mejl skrev han att byrån kunde komma att straffas i en kommande upphandling. Ett agerande som förvaltningsprofessorn Olle Lundin bedömer som olagligt ”både i själva tankegången och i agerandet”.

Affärsvärlden har ansvarig utgivare, men ni valde att kontakta krönikörens arbetsgivare för hans dagliga jobb. Hur resonerade ni där? 

”Där tror jag inte vi resonerade. Jag kontaktade ansvarig utgivare på Affärsvärlden och sa precis det jag säger till dig: vi tyckte bara att ordvalen var väldigt olyckliga och det kändes kränkande för våra medarbetare. Sen stannar jag där. Men jag vet att Mats Almgren haft en dialog både med journalisten som har skrivit och hans arbetsgivare. Det vet jag inte vad som låg bakom det. Jag kan inte kommentera på det – jag vet inte varför han gjorde det. Men jag tog kontakt med ansvarig utgivare”, Monica Lingegård.

Ni måste ändå ha pratat om det här innan. Du visste inte då att han skulle kontakta arbetsgivaren? 

”Vad jag fick förstått så skulle han kontakta krönikören”, säger Monica Lingegård och fortsätter:

”Jag tror – jag har ju sett mejlet som Mats skickade – att han hade samma kommentar som jag: Han tyckte krönikan och krönikans ordval kändes väldigt jobbigt. Sen ser jag att Mats, tolkar jag i affekt och helt ogenomtänkt, har fortsatt någon form av dialog. Jag har också sett mejlen att han har dragit in upphandling och nämner någonting om polisanmälan”.

Fortsatt förtroende

Uteblivna uppdrag i kommande upphandlingar var inget som de resonerade om i samtalen som fördes innan kontakterna togs, menar hon.

”Det är ingenting som vi har resonerat kring eller kommit överens om och jag är helt säker på att Mats både förstår och tar på sig den delen. SJ jobbar otroligt professionellt med upphandlingar. Vi omfattas dessutom av lagen om offentlig upphandling och har en stor inköpsorganisation. Med risk för att säga ingenting: det där tror jag Mats har skrivit i affekt och det har ingenting med SJ att göra”, säger Monica Lingegård.

Borde inte SJ:s försäljningschef känna till vilka lagar och regler som gäller för offentliga upphandlingar? 

”Som jag säger står SJ inte bakom det där. Det där är inte så SJ jobbar med upphandling, vi använder inte upphandling på det sättet.”

”Jag tänker att alla människor kan begå misstag, allra helst när sådant här sker i affekt och man är lite upprörd. Mats skulle naturligtvis ha tänkt både, ett, två och tre varv och överhuvudtaget inte kommenterat. Det har han ingen rätt att göra, det är inte han som driver den typen av upphandling. Vi har en upphandlingsorganisation som driver det”.

Du har fortsatt förtroende för försäljningschefen? 

”Det är klart att jag har förtroende för honom, han gör massor av bra saker. Människor kan begå misstag och det här var ett stort misstag. Men om människor inte fick möjlighet att begå ett misstag och sen har man inte förtroende längre. Då tror jag att det blir en jobbig värld.”

Att döma av läsarreaktioner på krönikan är det också många som verkar känna igen sig i problembeskrivningen. Är det inte en märklig prioritering ta strid om en kritisk krönika, snarare än att jobba på att kommunicera bättre? 

”Det är inte sant att vi fokuserat på det här. Jag har skickat mejl till ansvarig utgivare, det tog inte jättelång tid. Vad Mats sen har sagt i den fortsatta dialogen, det var vare sig rätt prioritering eller något som SJ står bakom. Vi är en stor organisation och jag kan försäkra er om att vi varje dag jobbar med de utmaningar vi har.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.