SAS
”SJ går samma väg som SAS”
Dalunde drog en parallell till vad som hände med SAS när
flygbolaget började utsättas för konkurrens från lågprisbolag som Ryan Air och
Norwegian för några år sedan. SJ genererar i dag två tredjedelar av sin vinst på
linjen Stockholm – Göteborg och enligt Dalunde är risken stor att bolaget
börjar blöda när aktörer som Hongkong-baserade MTR börjar trafikera sträckan.
– Sverige är ett av de första länder som öppnar upp för
konkurrens på det här sättet och jag tror att många utländska aktörer lockas
hit, för att de ser det som en testmarknad. Det kan leda till stor prispress.
Ett sätt att göra SJ bättre redo för att möta den ökande
konkurrensen vore att privatisera bolaget, anser Dalunde.
– En privat ägare skulle kunna genomföra vissa åtgärder som
är nödvändiga, men som är svåra för ett statligt bolag att driva igenom
eftersom man måste ta en del politiska hänsyn.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.