Ardalan Shekarabi
Shekarabi: Utesluter inte förbud mot spelreklam
– Vår slutsats är att omregleringen har varit en framgång hittills. Det var många som inte trodde att vi skulle lyckas ta hit de bolag som var verksamma mot den svenska spelmarknaden, men kanaliseringen är mycket hög, säger Shekarabi på en presskonferens, där ny statistik ur en rapport från Spelinspektionen och Konsumentverket presenterades.
Under 2018 investerade spelbolagen 7,3 miljarder kronor i marknadsföring, och så här långt under 2019 är siffran 4,3 miljarder. Sedan den nya spellagen infördes den 1 januari har investeringarna i reklam minskat med 44 procent.
– Det välkomnar vi, men ser fortsatt behovet av att jobba med att ändra lagstiftningen. Vi får förslag på vårt bord nästa år om att kraftigt begränsa den aggressiva spelreklamen, säger Shekarabi till TT och syftar på Spelmarknadsutredningen som ska presentera förslag i oktober 2020.
Totalförbud i Italien
Andra länder har helt förbjudit spelreklam, kan det bli aktuellt även i Sverige?
– Ja, vi har inte uteslutit några alternativ. Utredningen har fått ett brett mandat och de har alla möjligheter att föreslå det som krävs för att vi ska kunna skydda konsumenterna.
Han har själv varit på besök Italien, som är ett av de länder som helt har förbjudit spelreklam.
– Men vi tittar också på Belgien och Storbritannien som har infört mer riktade regleringar mot de farligaste och mest aggressiva formerna av spelreklam. Så vi tittar brett på erfarenheter från andra länder, säger han.
Spelpaus
I samband med omregleringen vid årsskiftet lanserades även sajten Spelpaus, där personer kan stänga av sig från spelande hos samtliga spelföretag som har svensk spellicens. Där har nu 44 000 personer stängt av sig själva i Sverige. Utvecklingen har varit över förväntan, anser Shekarabi.
– Det visar att det är många som har ett problemspelande, och nu finns den här möjligheten att stänga av sig. Det är väldigt bra.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.