Ardalan Shekarabi
Shekarabi: Spelbolag som inte följer lagen ska kastas ut
Spelreklam som brister i måttfullhet, saknar viktig information, är vilseledande och brister i hur bonuserbjudanden presenteras – det är vad Konsumentverket hittat i sin granskning av spelannonser efter det att den nya spellagen trädde i kraft i januari i år. Myndigheten anser att många av de granskade aktörerna bör se över sin marknadsföring.
Bekräftar bilden
Civilminister Ardalan Shekarabi bekräftar bilden som granskningen visar och säger att det är mot den bakgrunden som disciplinära åtgärder har börjat tas.
– Granskningen visar att vi måste fortsätta fokusera på spelreklam. Det är en stor framgångssaga nu att vi nu har en omreglerad marknad där vi har kontroll över marknaden, vilket är en stor skillnad mot före den första januari, då det var vilda västern, säger Shekarabi.
Enligt Konsumentverket lever många av de granskade annonserna inte upp till regelverket. Bland annat saknas Information om åldersgräns och kontaktuppgifter till en stödorganisation i majoriteten av de granskade annonserna i sociala medier och podcasts, enligt Konsumentverket.
– Man kan inte agera som man gjorde före den första januari. Nu gäller svensk lag och följer man inte den svenska lagen så kommer man att kastas ut från den här marknaden, säger Shekarabi.
Skärpa lagen
Regeringen öppnar för att ytterligare skärpa lagen, med fokus på att begränsa volymen av spelreklam.
– Det är för mycket spelreklam helt enkelt. Det har tillsatts en utredning som har i uppdrag att titta på olika metoder för begräsning. Det kan handla om att upplysa om riskerna, visa hur mycket man förlorat, om var och när spelreklam får sändas. Det kan också vara att marknadsföring av vissa spelformer helt ska kan förbjudas, säger Ardalan Shekarabi.
Förslaget väntas komma nästa år.
En sammanfattning av Konsumentverkets granskning har enligt myndigheten skickats till spelbranschen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.