Svensk Handel
Second hand-försäljning för 17 miljarder i Sverige

Siffran uppges visa på att second hand har etablerat sig som en viktig del av handeln, och att inköpsmönstret för konsumenter också har förändrats.
“Ökad tillgänglighet och prisfördelar, kombinerat med ett ökat fokus på hållbarhet, är den huvudsakliga anledningen till branschens starka utveckling”, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Mode blev den mest sålda produktkategorin med 4,7 miljarder kronor. “Men kategorin visar förhållandevis stora svängningar mellan månaderna med en topp i april och maj, samt en stark avslutning”, skriver Svensk Handel.
Därefter följer elektronik och möbler och heminredning med 4,3 respektive 2,6 miljarder kronor.
Totalt handlade i snitt 12 procent av konsumenterna second hand per månad under 2024. Men siffrorna varierar mycket bland ålderskategorier och kön.
Unga kvinnor i åldrarna 18-29 var mest engagerade, där i snitt hälften av dem handlade second hand, att jämföra med knappt var fjärde man i samma åldersgrupp.
Läs också: Analytiker om pressade lyxsektorn: ”Burberry är ett turnaround-case”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.