SD
SD: Partiet ändrar kurs
Sverigedemokraterna kommer att inleda två stora kampanjer kring flyktingkrisen i syfte att dels påverka opinionen i Sverige och dels att förmå människor i andra delar av världen att inte söka sig hit.
Det meddelade Sverigedemokraternas partiledning vid en presskonferens på torsdagen.
Partiet kommer att använda pengar avsedda för nästa valrörelse till att bedriva signalpolitik i länder som Turkiet och Jordanien där det finns människor som överväger att ta sig till Sverige. Budskapet ska vara att det är tältläger, kyla och ingen välfärd som väntar om man söker sig till Sverige.
Kampanjen i Sverige handlar om att försöka få till stånd en folkomröstning kring invandringspolitiken. Sverigedemokraternas riksdagsledamöter och andra partianställda kommer att lägga mindre tid i riksdagen och mer tid på kampanjarbete.
“Vi har gjort vad vi har kunnat inom ramen för riksdagen”, säger Sverigedemokraternas gruppledare Mattias Karlsson.
Gruppledaren anser att regeringens budgetproposition är underfinansierad med tiotals miljarder kronor och oduglig att styra landet med.
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson anser att den rödgröna regeringen har tappat kontrollen över utgifterna, inte minst på migrationsområdet. Kostnaderna för invandringen kommer att gå ut över välfärden och andra vitala system i det svenska samhället, säger Åkesson.
“Vi står inför den största katastrof som det svenska samhället har befunnit sig i i modern tid”, resonerar han.
Sverigedemokraterna aviserade nyligen att partiet i höst, när den egna budgetmotionen sannolikt har fallit i riksdagen, kommer att rösta på Moderaternas budgetförslag för att sätta press på de övriga borgerliga partierna att bekänna färg. Därmed anser Sverigedemokraterna i nuläget att man har gjort det man kan för att påverka i riksdagen, och därför ska man nu i stället fokusera på andra påverkanskanaler, uppger partiledningen.
På fredag träffas de andra sju riksdagspartierna för överläggningar kring flyktingsituationen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.