Pantägaren Scania om Northvolt-fabrikernas framtid: ”Är förberedda”

Beskedet om Northvolts konkurs fick Scania på onsdagsmorgonen precis som alla andra, uppger presschefen Erik Bratthall.
Samtidigt säger han att bolagets produktion av elektriska lastbilar inte påverkas av konkursen.
"Vi har ett bra flöde av celler i vår egen batteriproduktion", säger Bratthall till Afv.
Scania presschef Erik Bratthall
En ellastbil från Scania och presschefen Erik Bratthall. Foto: Pressbild

Scania är inte bara kund till Northvolt, som idag meddelade att man ansöker om konkurs. Lastbilsbolaget är dessutom ägare i batterijätten.

Ändå fick bolaget, enligt presschefen Erik Bratthall, beskedet samtidigt som allmänheten.

Var det en överraskning?

“Vi har ju haft väldigt nära kontakt med Northvolt under en lång period. Haft personal på plats, lånat ut pengar i DIP-finansieringen. Alla vet att Northvolt har kämpat med sin finansiering, och vi har hjälpt till på olika sätt. Så det är svårt att säga om det var en överraskning eller inte”, säger han till Afv.

Precis som “alla andra” har man varit medvetna om problemen.

Hur påverkar det här Scania nu?

“Northvolt har under en ganska lång period – nu pratar vi månader – levererat fler celler än vad vi har gjort av med i vår produktion. Så vi har ett bra flöde av celler i vår egen batteriproduktion”, säger Bratthall.

Samtidigt har strategin varit att ha fler leverantörer än bara en. Men det låg förstås inte i planerna att Northvolt skulle ansöka om konkurs.

“Den långsiktiga strategin är att vi ska rampa upp ordentligt, och då behöver vi fler leverantörer. Vad vi gjort nu är att vi har accelererat hela den strategin. Och med det har vi också säkrat framtida leveranser.”

Så ni har rört er bort från Northvolt?

“Så vill jag inte uttrycka det. Hela leverantörsstrategin har från början varit att vi skulle ha flera leverantörer. Vi började med Northvolt som första steget in i elektrifierande transportlösningar. Men under perioden när Northvolt  haft bekymmer har vi också accelererat leverantörsstrategin för att kunna säkra leveranser av battericeller”, säger han.

Kommer det vara ett fortsatt flöde av celler från Skellefteå?

“Allt det här får tiden utvisa. Nu är det konkursförvaltaren som driver det. Och jag kan ju inte på något vis föregå det han kommer att göra. Men Scania är förberedda. Vi har tagit de steg som vi behöver.”

Northvolts industriområde i Västerås. Foto: Simon Hastegård/Bildbyrån

Är ni också beredda att ta över fabriken i Västerås?

“Den frågan är inte ens aktuell. Allt det här kommer att ingå i de konkursprocesser som är inledda. Så det går liksom inte att spekulera kring det här.”

Inte heller om eller hur mycket man kommer få tillbaka av det lån man gett Northvolt vill presschefen spekulera i.

“Alla de här besluten kommer att komma i konkursförvaltningen”, säger han.

Vad är er förhoppning att det ska komma ut ur konkursen?

“Det är också för tidigt att tänka på. I det här läget har Northvolt för några timmar sedan ansökt om konkurs. Nu drivs allting av konkursförvaltaren. Vi kommer garanterat att ha kontakt med honom. Sen får vi se hur allting tar form”, säger han.

Ni har relativt länge haft ett samarbete med Northvolt. Hur ser du tillbaka på det när konkursbeskedet gavs idag?

“Det som är viktigt att förstå här är att vi befinner oss i början – eller kanske i mitten – av en gigantisk omställning av industri och transport. Det ska till nya lösningar. Man ska ställa om infrastruktur, man ska ställa om produktion”, säger Bratthall och fortsätter:

“Allt det här innebär att man bryter ny mark. Det är verkligen en spännande period, men det är också en utmaning att navigera i det. Från Scanias sida ligger hela vår målsättning kvar. Vi vill vara med och driva omställningen. Vi får hoppas att det kommer något gott ur allting.”

Läs allt om Northvolts konkurs:

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.